E-Ticarette Ürün Fiyatlandırma Stratejileri

Marka bilinirliği çalışması, e-posta pazarlaması, sosyal medya pazarlaması, içerik pazarlaması gibi çalışmaların temel amacı e-ticaret işletmesinin satışlarını ve karlılığını artırmaya yöneliktir. Satış işlemi bu kadar önemli olduğuna göre o zaman e-ticaret işletmeleri ürün fiyatlandırma konusunda da muhakkak dikkatli olması gerekiyor.

E-ticaret işletmelerinin ürün fiyatlandırmasında kullandığı stratejiler işletmenin karlılığını oldukça etkiliyor. O yüzden bu yazımızda e-ticarette ürün fiyatlandırma stratejilerini ele almak istedik. Hadi anlatmaya başlayalım.

Marka Odaklı Fiyatlandırma Stratejisi

Marka odaklı fiyatlandırma stratejisi genelde belli bir müşteri kitlesine sahip, marka bilinirliği yüksek seviyede olan firmaların uyguladığı bir stratejidir. Bu stratejiye bir örnek vermek gerekirse Apple tam olarak bu stratejiye uygundur. Apple’ın ürünleri piyasaya nazaran her zaman biraz daha pahalıdır. Ama Apple müşterilerine hep şunu söyler: benim ürünümün tasarımı çok daha farklı, statün yükselecek gibi duygusal faktörleri devreye sokarak yüksek fiyatlandırma stratejisini uygulamaktadır.

Maliyet Odaklı Fiyatlandırma Stratejisi

En temel fiyatlandırma stratejisi maliyet odaklı fiyatlandırmadır diyebiliriz. Alınan x ürün firmaya belli bir miktara mal olmuştur ve bu maliyetin üzerine işletmenin kârı eklenerek ürünün satış fiyatı elde edilir. Bu stratejide hesap edilen noktalar şunlardır: ürünün ham maddesi, tedarikçiden mal ediliyorsa bunun maliyeti, paketlemesi ve son olarak lojistik masrafları göz önünde bulundurulur. Bu hesap edilen maliyetlerin üzerine işletmenin kârı koyulur ve ürün fiyatı oluşturulur.

İlk Ürüne Özel Fiyatlandırma Stratejisi

Sektörde olmayan yeni bir ürün üretildiğinde bu ürün yüksek fiyat belirleme stratejisidir. Bu yeni çıkarılan ürünün rakibi ve benzeri çıkmaması durumunda sektörde o ürünü satan tek firma haline dönüşür ve fiyatı istediği gibi belirleyebilir. Bu süreç aynı sektördeki başka bir firmanın benzer bir ürün çıkarttığı zamana kadar devam edebilir. O ürün çıktıktan sonra ise rekabet oluşacağından ürünün fiyatı aşağı çekilecektir. Gerçi günümüzde e-ticaret sektöründe rekabet oluşmaması imkansız gibi görünüyor. E-ticarete o kadar çok talep bir ürünü sadece tek bir firmanın satması zor gözüküyor.

Paket Halinde Fiyatlandırma Stratejisi

Müşterilerinizin ilgi duyabileceği birden fazla ürünü bir araya getirerek, ürünlerin tamamı için fiyatlandırma yapılmasıdır. Ürünler paket paket satıldığı taktirde ürünler müşteriye daha ucuza gelmiş oluyor. Hal böyle olunca müşterilerde bir tane ürün alacaksa bunu öğrenince birden fazla ürün almaya başlıyor. Firmalar da satış hacimlerini daha yükseklere çekebilmek için ürünlerini paket halinde satma yoluna gidebiliyorlar.

İndirimli Fiyatlandırma Stratejisi

İndirimli fiyatlandırma genelde yeni açılan e-ticaret işletmelerinin tercih ettiği bir stratejidir. Siteye yeni müşteriler çekebilmek ve bilinirliği birazcık da olsa artırabilmek için uygulanan bir sistemdir. Bu fiyatlandırma metodu çok uzun süre devam etmemektedir. Genelde ya yeni açılışlarda ya da kampanya dönemlerinde uygulanmaktadır. İndirimli fiyatlandırma stratejisinin devam etmesi durumunda firma, hem kendi kâr marjını hem de sektörde bulunan firmaların kâr marjlarını ciddi ölçüde düşürebilir. Bu da herkesin zarar etmesi anlamına gelir.

Psikolojik Fiyatlandırma Stratejisi

Psikolojik fiyatlandırma stratejisinde ürün fiyatları küsüratlı (19.99TL gibi) bir şekilde verilmektedir. Bu stratejinin amacı insanlara psikolojik olarak ucuzmuş hissiyatını hissettirmektir.