E-Ticaret Blogu
E-ticaret, E-ticaret Rehberi

B2B Dünyası Yeni Teknolojilere ve Gelişmelere Ne Kadar Açık?

B2B Dünyası Yeni Teknolojilere ve Gelişmelere hız kesmeden ayak uyduruyor. Bildiğiniz üzere son zamanlarda hepimizin hayatında metaverse kavramı da yerini aldı. Facebook’un yeni adıyla Meta’nın kurucusu Zuckerberg’in açıklamaları sonrasında hayatımızda önce teknolojinin gidişatı değişti ardından NFT’ler geldi. Bitcoinler ve blockchain hayatımızdaki yapıtaşlarını değiştirmeye devam ediyor. Bugün sizler için B2B tarafında yeni nesil teknolojilerden bahsetmek mümkün mü? 2022’den sonra bizleri yeni nesil nasıl teknolojiler bekliyor? Pandemi öncesi daha az kar marjı ile e-ticaretten para kazanılabiliyorken yeni oyuncu kim olacak?

Sorularına cevap vereceğiz.

Yüksel Eminoğlu: Sistemsel olarak baktığımızda her şey yeni nesil. Yeni nesil bir teknolojiden bahsetmezsek ayıp olurdu ama bu kelimeler pandemiden sonra gelişmeye başladı.

Şirketlerde en büyük maliyet kalemleri hangileri diye sorsanız maliyetleri düşürmek en başta vereceğim cevaplardan bir tanesi. Şirketin on ayrı şubesi varsa hepsinin ayrı satın alması, ayrı deposu, ayrı stok yönetimi oluyordu. Yeni sistemde stoklar tek bir mağazada aynı. Hem B2B hem B2C satış yapabiliyoruz. Ortalama 5-6 pazaryerinde satıyoruz. Arka taraftan kapı müşterisi dediğimiz kişilere satabiliyoruz. İkinci kısmında rekabetçi fiyatlar ve müşterilerin bizi nasıl başka mecralarda bulabildiğinden bahsettik. Alıcılar da aynı anda az önce bahsettiğimiz sistemlerin tamamını kullanarak ürün alabiliyor. Bizim burada bilmemiz gereken en önemli unsur bizi ticaret yaparken kurtaran en iyi fiyat ne ise bunu müşteriye sunmamız gerekiyor.  Burada başka bir soru bizi bekliyor müşteri hangi fiyat tipiyle satın alıyor? Çek, senet, kredi kartları ya da başka bir ödeme yöntemi. Buna göre kurduğumuz sistemlerde organizasyon yapıp en rekabetçi fiyatları sisteme öğretmek gerekiyor.

Pazaryerleri için de sistemsel olarak farklılıklar var. Yüzde 8 ile çalışan da var %12 ile çalışan sistem de mevcut. Sizin hepsini ayrı ayrı yönetebilir olmanız gerekiyor.

B2B Dünyası Yeni Teknolojilere ve Gelişmelere

B2B Şirketler Fiyat Yönetimini Nasıl Yapmalı?

Konuşulması gereken bir başka teknoloji trendi de fiyatların yönetilebilir olması. Rekabetçi fiyat stratejileri, müşteriye özel farklı fiyat ve kampanya stratejileri sunmamız gerekiyor. Çünkü arka planda o müşterilerin bize getirisi belli. Arka tarafta ROI’ye yani ‘yatırımın geri dönüşü’ne baktığımız zaman uzun zamandır müşterimiz olan kişiden ya da kurumdan aldığımız kar marjı daha düşüktür. Daha yenilerden daha fazla marj alacak şekilde sistem ayarlanır. Bir tarafımız pazaryeridir. Pazar yerinde rekabet fazla olduğu için rekabete uygun fiyat vermemiz gerekiyor gibi gündemlerimiz var. Her müşteriye özel kampanya, hedef skalalarının esas amacı nedir? Arka tarafta  müşteriye hedef tanımlayabilmek. Bunu yapabilirseniz yeni sistemlerin arka tarafında düzenli ve devamlı satışı gerçekleştirmiş olursunuz.

Muhasebe Entegrasyonu Neden Önemli?

Muhasebe entegrasyonu neden önemli burada konuşmamız gereken başka bir konu. Arka tarafta yapılan tüm operasyonları günün sonunda mali olarak gözler önüne seriyor. Alış faturaları, satış faturaları, hesaplanması gereken birim fiyatlar, karlılıklar var. Burada olay sadece ben sipariş aldım sonra da muhasebe sistemine girdim değil. Örneğin B2B ile satış yapıyorsak çeklerin entegrasyonunun da yapılması gerekir.  Sizin bir bayiniz açık hesapla size ödese yani bir satın alma işlemi girdi kredi kartı ile para çektirdi. Bizim bu parayı sisteme yazabilmemiz lazım. Kredi kartı tahsilat fişi olarak müşterinin açık olan faturaları varsa bunları listeleyip bunlarla ilgili ödemeler alabiliyor olmamız lazım. Bir sonraki aşamada müşterinin açık faturaları vasa bunları listeleyip ödemeler alabiliyor olmamız gerekiyor. Muhasebe tarafında depo, fiyat ve müşteri bazlı ne kadar entegrasyon yapılabiliyorsa bunları sunmamız lazım. Daha az insanla operasyon götürmeyi kim istemez? Daha az maliyet, daha az hareket, daha az güvenlik. Bu arada gerçekten güvenlik önemli bir konu. Kredi kartı adetlerinin her sene yüzde 40-45 bandında arttığını düşünürsek küçük ve orta ölçekli firmaların bu konularla ilgili yatırım yapmadığını da göz önünde bulundurursak bu zafiyeti kapatmak bizim görevimiz. ProjeSoft olarak Türkiye’nin ilk PCIDSS Level 1 güvenlik sertifikasını aldık. Bu sertifika bankalarda ve ödeme kuruluşlarında var fakat her firmaya verilmesi gerekiyor. Kredi kartı ile ödemeler arttıkça hackerlar bu konuyla daha çok uğraşacak.

Müşteri Analizi ve Sürecinin Önemi

B2C tarafında yıllardır hiç bilmediğimiz kullanıcılara ürün satıyoruz. Ama sitemize nereden geldi, hangi sayfaları ziyaret etti, arama motoru üzerinden geldi ise hangi kelimeleri kullandı, ilgi alanına giren ürünler, ürün grupları neler buna uygun kampanya yapalım ama B2B tarafı hala olan bitene alışamadı diyebiliriz. Onlarda müşterime şifre vereyim arka panelde işlemlerini yapsın çıksın. Yeni sistemler baktığımızda durum böyle değil. Hangi ürünü seçiyor, hangi ürünü satın alıyor, sepetine attığı ürünlerin hangilerinin satışını nihayetlendiriyor. Sepete giden satışa gitmeyen hangi ürünler var? Arama motoru ile aratıp almadığı ürünler hangileri? Bunların analizini yaparsak B2B müşterilerimize daha fazla ürün satarız. Artık şunu kabullenmemiz gerekiyor, B2B müşterileri eskisi kadar sadık değil. Başka firmaların stoklarına, ürünlerine, fiyatlarına bakıyorlar. Burada farklılık yaratmamız için en önemli unsuru anlatarak bitirelim: Gerçek Zamanlı Entegrasyonlar.

Gerçek zamanlı entegrasyonda bir ürün satıldığında tüm pazaryeri stoklarınızdan stokların anlık olarak düşmesi lazım. Bunun için ya anlık muhasebeci çalıştırmanız lazım ya günde bir defa stok düğmelerine tıklamanız lazım ki stoklar tutmaz, o yızden bu sistemler geride kaldı. Yeni nesilde ProjeSoft olarak sadece arka tarafta alt yapıların hepsinde anlık olarak değişen ‘kuyruk’ yönetim yapmıyoruz. Sürekli kendini yenileyen canlı yazılımlar yapıyoruz. Çünkü rekabetten galip çıkmak için bu gerekiyor. Ürün satmak elbette çok önemli fakat olmayan bir stoğu satmanın maliyeti gerçekten büyük. Hem satış kaçırıyorsunuz hem pazaryerine komisyon ödüyorsunuz. Dolayısıyla ProjeSoft gerçek zamanlı teknolojiler kullanan ve sürekli geliştirme yaptığı sistemler üretiyor diyebiliriz.

Siz de B2B E-ticaret paketlerimize göz atarak Projesoft’un ayrıcalıklı dünyasına adım atın. Bu yazının daha geniş formatını izlemek için YouTube kanalımızı ziyaret edebilirsiniz.

 

Bir yorum yapın