E-Ticaret Blogu
E-ticaret, E-ticaret Rehberi

B2B Yazılımı ve Portallar Rehberi

B2B Yazılımı ve Portallar Rehberi

Her geçen gün gittikçe etkisini artıran dijital dönüşüm, iş yaşantısının her alanında karşımıza çıkıyor. Üstelik bu büyük bir hızla artan dijitalleşme her çaptan işletme tarafından giderek daha da benimseniyor. Her sektörden firma dijital dönüşümden bir yandan etkilenirken, diğer yandan da faydalanıyor. En büyük faydayı ise B2B iş yapan firmalar görünüyor.

Peki özellikle son yıllarda daha çok duymaya başladığımız bir kısaltma olan B2B açılımı nedir? B2B, İngilizce Business to Business kelimelerinin kısaltmasından oluşuyor. Business to Business ise “İşletmeden İşletmeye” anlamını yaşıyor. Yani aslında en temel anlamıyla B2B açılımı nedir dediğimizde bunun cevabı işletmeler arasında gerçekleşen iş modellerinin genel adı. Çoğunlukla B2B toptan alım satım durumlarını da ifade eden bir kavram olarak karşımıza çıkıyor.

Bu yazıda B2B iş modelini, B2B yazılımı, ile ilgili bilmeniz gerekenleri daha yakından inceleyeceğiz. Bunu yaparken B2B ile benzerlikleri olduğu kadar farklılıkları olan B2C kavramını da elece alacağız ve B2C portal gibi kavramlara da değineceğiz. Böylece siz de B2B ve B2C nedir sorularının yanıtlarını bu yazıda bulabileceksiniz…

B2B Nedir?

“B2B B2C nedir, B2C ve C2C kavramları nelerdir?” gibi konular genellikler iş dünyasından profesyonellerin ilgi alanına girer. Özellikle de son kullanıcı değil de, bir başka işletmenin kullanabileceği ürün veya hizmetler sunan firmaların iş modeli için B2B yani işletmeden işletmeye ticaret kavramı kullanılır.

En başta bahsettiğimiz dijital dönüşüm ile birlikte B2B iş süreçlerinin de büyük oranda yeni nesil dijital yaklaşımlarla yönetiliyor olması, B2B programlarının önemini artırmıştır. Peki B2B programı nedir? Bir muhasebe programı B2B yazılımı olarak güzel bir örnek olarak verilebilir. Veya müşteri ilişkileri yönetimi çözümleri sunan bir CRM programı yine bir B2B çözümüdür. Benzer şekilde ERP B2B çözümlerinden biridir.

Bu iki örnek de işletmelerin kendi iş süreçlerini yönetmek için ihtiyaç duydukları B2B yazılımı kategorisine girmektedir. Her ikisini de geliştirip satışını yapan firmalar, bu yazılımları başka firmalara sattıkları için işletmeden işletmeye bir ticaret söz konusudur ve buna kısaca B2B diyoruz.

Fakat B2B çözümler sadece yazılımlar veya diğer dijital çözümler ile sınırlı değil. Üretim yapan bir fabrikaya hammadde olarak çelik satan başka bir firma da kelimenin tam anlamıyla B2B iş yapmaktadır. Veya ofis mobilyaları üreten ve satan bir firma da bunları öncelikli olarak diğer firmaların ofisleri için ürettiği ve sattığı için B2B iş yapmaktadır.

Dolayısyla burada altı çizilmesi gereken nokta B2B iş modelinin, sunulan ürün veya hizmetin niteliğinden bağımsız olarak tanımlanıyor olması. Bir bilgisayar yazılımı da olsa, bir ofis mobilyası da olsa eğer üretici ve satıcısının, ürün ya da hizmetin ticaretinde muhatabı bir başka işletme ise bu işletmeden işletmeye yani B2B bir iş modelidir.

B2C Nedir?

Yukarıdaki açıklamalara baktığımızda aslında çok sayıda firmanın ürün ve hizmetlerinin B2B kategorisine girdiğini rahatlıkla görebiliriz. Peki bu durumda B2C nedir?

B2C yine İngilizce kelimelerden oluşan “Business to Consumer” ifadesinin baş harflerin yan yana gelmesi ve aradaki to yerine aynı İngilizcede aynı sesi veren 2’nin araya eklenmesiyle oluşmuştur. Business to Consumer yani B2C; işletmeden tüketiciye anlamına gelmektedir. Böylece de aslında B2B ve B2C nedir sorularının cevaplarını da vermiş oluyoruz.

B2C tüketiciye ulaştırılan her türlü ürün ya da hizmetin gelen adıdır. Örneğin bilgisayarınızda kullanacağınız kişisel bir günlük yazılımı veya restoranlardan yemek sipariş etmek için kullanacağınız araçlar tüketicinin ihtiyaçlarını karşıladığı için B2C yani işletmeden tüketiciye iş modellerine sahiptir.

Aynı B2B’de olduğu gibi B2C’de de sunulan ürün veya hizmetler sadece dijital dünya ile sınırlı olmak zorunda değildir. Biz mağazadan satın aldığınız bir gömlek B2C bir ürünken, yolculukta okumak için kitap aldığınız mağaza da yine tüketiciye satış yapan bir B2C işletmedir.

Bu açıklamadan da kolayca ayırt edebileceğiniz gibi B2C Logo, Micro ya da Nebim gibi muhasebe yazılımlarını içermez, ProjeSoft’un sunduğu entegrasyon seçeneklerinin hemen hepsinde olduğu gibi bunların tamamı B2B yazılımı olarak kabul edilmektedir.

B2C ve B2B farkları

Kavram olarak B2B ve B2C nedir sorusunun yanıtını bu şekilde vermiş olduk. Ama peki bu iki iş modeli arasındaki farklılıklar gerçekten büyük müdür? Evet, B2B ve B2C arasında çok önemli farklar bulunur. Gelin bu farkların neler olduğuna birlikte göz atalım.

B2B ürünlerle ilgili satın alma kararını verirken müşteriler şirketlerinin durumu, ihtiyaçları ve bütçesi gibi parametreleri hesaba katarlar. B2C’de ise tüketiciler tüm bu konuları hesaba katabilirler ama çoğu zaman duygusal ihtiyaçlar da karar verme aşamasında ağır basabilir.

Çoğu durumda B2B toptan olarak çalışılan bir iş modeli iken, B2C perakende satış yapılan bir modeldir.

B2C satışlar için en sık kullanılan yöntem reklamlar ve internetteki sosyal ağlarda yapılan çeşitli çalışmalardır. Bu çalışmalar hızlıca satışa dönmek için uygun olduğu için B2C’de sıklıkla tercih edilir. Fakat B2B satışlar genellikle kişilerin bire bir iletişim kurmasını gerektirir. Reklamlar B2B’de farkındalık oluşturmak için faydalı olsa da genellikle satışı tamamlayan yüz yüze görüşmelerdir.

B2C alışveriş yapacak olan tüketiciler genellikle kendilerine en yakın noktadan, mümkün olan en hızlı şekilde satın almayı gerçekleştirmek isteler. Fakat firmaları için ürün veya hizmet arayan işletmeler için tedarikçinin konumundan daha önemli pek çok kriter vardır. Bu bağlamda B2B satış almalarda işletmeler eğer bir avantaj görürlerse yurtdışından da satın alım gerçekleştirebilirler. Bu nedenle B2B satın almalarda yabancı dilin de önem kazandığı sıklıkla görülebilir. Sıklıkla yurtdışı tedarikçilerle çalışan, ya da yurtdışında mal veya hizmet satan firmalarda görev almayı düşünen satın alma profesyonellerinin sadece B2B fiyat nedir araştırmaları ile yetinmeyip, “B2B sales nedir?” konusunu da iyi bilmeleri gerekir.

B2C satın almaları genellikle kolay ve hızlı bir şekilde gerçekleşir. Bir markete gittiğinizde ürünlerin barkodu okutulur ve ödemenizi yaparak, marketten ayrılırsınız. Fakat B2B satın almalarda işin içine daha uzun süreçler ve çok daha karmaşık değerlendirmeler girdiği için genellikle süreçler uzundur. Burada hesaba birden fazla tedarikçiden fiyat araştırması yapılacağını da katarsanız sürecin ürüne göre değişmekle birlikte yeri gelip aylarca sürebileceğini düşünebilirsiniz.

B2B satın alma kararı veren müşteriler her zaman nasıl ve ne kadar tasarruf edebileceğine odaklanır ve bunu mutlaka göz önünde bulundurur. B2C satın almasında ise müşteriler genellikle odağa faydayı koyarlar ve kararlarını buna göre şekillendirirler.

B2B pazarlama konusu da dikkat edilmesi gereken, B2C ile fark yaratan konulardan biridir. Peki “B2B pazarlama nedir ve nelere dikkat edilmesi gerekir?”  B2B pazarlamada firmalar çoğunlukla kendi müşterileri olan firmalara ürün ya da hizmetlerini duyurmakla kalmazlar, onları ürün veya hizmet ile ilgili bilgilendirerek, bir nevi eğitim verirler. Ürün ya da hizmetin faydaları, kullanım alanları, sağladıkları avantajlar B2B pazarlamada sıklıkla değinilen noktalardır. B2C pazarlama ise müşterilerin mümkün olduğu kadar hızlı şekilde satın almaya yönlendirerek, mümkünse tekrarlayan satın almaya yapacak sadık müşterilere dönüşmelerini hedefler.

Bu farklarla ilgili daha detaylı bilgi edinebilmek için dünyanın önemli bazı B2B portallarını da incelemenizde fayda var. İşte inceleyebileceğiniz B2B portallardan bazıları:

DirectIndustry: Özellikle üretim sektörüne yönelik endüstriyel ürünlerin bulunabileceği büyük bir B2B portal.

Kompas: 70’e yakın ülkeden 30 milyonun üzerinden firmanın kaydının bulunduğu en büyük B2B portallardan biri.

Alibaba.com: Dünyanın en popüler B2B portalı olan Çinli Alibaba’yı incelemenizde fayda var.

Europages: İngiliz menşeili olan Europages, aralarında Türkçe’nin de bulunduğu tam 26 dilde hizmet veriyor.

TradeKey: Pek çok farklı sektörü barındıran uluslararası bir B2B portal.

B2B yazılımların önemi

En başta bahsettiğimiz gibi her geçen gün önemini daha da artıran dijitalleşme ile birlikte B2B yazılımların da önemi günden güne kendini hissettiriyor. Günümüzde artık ticaret ile uğraşan işletmeler arasında e-ticaret yapmayanlar rekabette fırsatlarını kaydediyorlar.

E-ticaret yapmak için de güçlü bir e-ticaret altyapısına ihtiyacınız var. Günümüzün en popüler B2B yazılımı olarak kabul edilen e-ticaret altyapılarında ise ProjeSoft gelişmiş özellikleri ile her zaman yanınızda. Üstelik sadece doğrudan e-ticaret yapan firmalar değil, bayi kanalı üzerinden daha karmaşık süreçler ile satış yapan B2B firmaları için de ProjeSoft’un benzersiz çözümleri var. ProjeSoft’un size nasıl yardımcı olabileceğini öğrenmek için tek yapmanız gereken ücretsiz demo hesabınıza başvurmak…

ProjeSoft Demo Talep Et

Bir yorum yapın