E-Ticaret Blogu

E-ticaret

Dikey E-Ticaret Nedir?

Dikey E-Ticaret Nedir?

Dikey e-ticaret, çok geniş bir ürün yelpazesi bulunmayan, belirli bir ürün grubunu talep eden tüketicilere hizmet veren ve aynı zamanda belirli bir hedef kitleyi hedefleyen e-ticaret sitelerinin boy gösterdiği bir alandır. Konuyu örneklemek gerekirse tüketicilerine sadece oyuncak satan veya nikah şekeri satan bir e-ticaret sitesini dikey e-ticaret için örnek gösterebiliriz.

Genel bir e-ticaret işi başlatmaya oranla dikey e-ticaret başlatmak çok daha az yatırım gerektirir. Ama bir diğer yandan sektöre giriş sermayesinin çok yüksek olmaması başarı motivasyonunuzu düşürebilir. Eğer ki böyle bir alana girmeyi düşünüyorsanız mutlaka farklı e-ticaret sitelerine de ürün tedariği yapabildiğiniz bir yazılım almanız sizin için daha faydalı olacaktır. Bu durumda başka e-ticaret sitelerine de bayiilik gibi bir olanak sağlama şansınız olacaktır. Dikey e-ticaret yapmayı düşünüyorsanız seçeceğiniz sektörün pazar analizini daha kısa sürede daha başarılı bir şekilde yapma imkanınız bulunuyor. Herkesin bildiği gibi pazar analizini doğru bir şekilde yapmak da karlı bir işletme kurmanın yoluna başlatır. Eğer ki dikey e-ticarete erken giriş yaptıysanız kendinizi rakipsiz bulmanız mümkündür. Fakat işinizi daha ileriye doğru götürdüğünüz taktirde hızlı bir şekilde rakipler kazanacağınızdan emin olabilirsiniz. Bu alanda da her alanda olduğu gibi müşteri memnuniyeti oldukça önemlidir. Elinizde var olan müşteri kitlesi genele oranla daha dar bir kitle olacağı için onlarla iletişiminizin iyi olması sizin için daha iyi olacaktır. Bunu sağlayabilmek adına hem satış öncesi hem de satış sonrası bir takım iletişim çalışmaların bulunabilirsiniz. Dikey e-ticaret adına mutlaka üzerinde durmamız gereken noktalardan bir tanesi de pazarlama konusudur. Dikey kısımda ağızdan ağıza pazarlama (WOM) oldukça önemlidir. Bunu sağlayabilmek adına sizin, müşterilerinizi sürekli bilgilendiriyor olmanız, onların kafalarında soru işareti bırakmıyor olmanız sizi bu konu için bir adım daha öne çıkaracak etkenlerden biridir.

Dikey E-ticaret Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Dikey e-ticaret sitesi geniş bir ürün yelpazesi yerine dar bir ürün yelpazesini kabul eden, belirli kategoride yer alan ürün ve hizmetlerin satışının gerçekleştirildiği e-ticaret siteleridir. Dikey e-ticaret aynı zamanda niş e-ticaret olarak da adlandırılır.
Peki dikey e-ticaret sitesi ile bu işi yapmanın avantajları ve dezavantajları nelerdir?
Yatırımcılar için hangi e-ticaret türünün uygun olduğunu anlamak istiyorlarsa mutlaka öncelikle bu karşılaştırmaya incelemeliler.

Dikey E-Ticaretin Avantajları

  • Maliyet
  • Kolaylık
  • Müşteri İlişkileri
  • Arama Motoru Optimizasyonu

Maliyet: E-ticaret sitelerinin bazıları tedarik üzerine çalışır. Yani şu şekilde izah edelim: tüketici ve üretici arasında köprü görevi görür ve gerçekleşen satış üzerinden komisyon alırlar. Fakat bir dikey e-ticaret sitesi için önerilen model, stoklu bir satış stratejisinin bulunmasıdır.

Kolaylık: E-ticaret sitesinin pazardan istediği miktarda pay elde edebilmesi için farklılık sunması gerekir. Burada ise sadece belli bir ürün grubunun satışa sunuluyor olması stok kolaylığı sağlamakla birlikte takip konusunda da hız kazandırır.

Müşteri İlişkileri: Ticaretin tamamında olduğu gibi burada da müşteri memnuniyeti çok önemlidir. Tüketiciler bilgi almak istedikleri zaman belirli kategoriler hakkında çok kolay bir şekilde bilgi sahibi olabilirler.

Arama Motoru Optimizasyonu: E-ticaret sitesi için üst sırada yer almak oldukça önemlidir. Dikey e-ticarette de belirli bir kategori üzerinden ürün ve hizmet satış gerçekleştirileceği için üst sıralara tırmanmak daha kolay olacaktır.

Dikey E-Ticaretin Dezavantajları

  • Satış Trafiği
  • Trendlerin Değişimi
  • Hedef Kitleye Ulaşmak
  • Maliyet

Satış Trafiği: Yatay e-ticaret sitelerinde birden fazla kategorinin yer alması, satış hacminin daha hızlı büyümesine ve trafiğin daha hızlı bir şekilde artmasına yardımcı olur.

Trendlerin Değişimi: Yatay e-ticaret sitelerinde farklı farklı ürün gruplarının bulunmasından ötürü dönemsel artış ya da azalışlardan etkilenmez. Dikey e-ticaret niş olduğu için etkilenme şansı çok fazladır.

Hedef Kitleye Ulaşmak: Yatay e-ticaret siteleri hedef kitlelerine ulaşmak için arama motoru optimizasyonunda çok fazla atraksiyona sahipken, dikey e-ticaret sitelerinde sadece belirli kategorilerde olan ürünler bulunduğundan hedef kitleye ulaşmak biraz daha zordur.

Maliyet: Yatay e-ticaret sitesi sahipleri, daha çok ürünü satışa sunup kargoladıkları için gönderim maliyetleri biraz daha düşüktür. Dikey e-ticaret sitesi sahipleri ise daha az ürüne sahip oldukları ve genellikle yatay firmalara göre daha az satış yaptıkları için ürün gönderimi sırasında daha fazla maliyetle karşılaşabilirler.

Yatay ve Dikey E-ticaretin Farklılıkları Nelerdir?

Dikey pazar yukarıda da bahsettiğimiz gibi belli bir kitleye hitap eden e-ticaret sitelerinin bulunduğu pazardır. Ayrıca ek olarak müşterilerin özel gereksinimlerine de hitap ederler. Diğer yandan yatay pazar ise, endüstrisine ve farklı nişlere bakılmaksızın çok fazla kitleye hitap eder. Yatay e-ticaret sitesine verebileceğimiz en ünlü işletme Amazon’dur diyebiliriz. Amazon, kitap, mobilya, giyim, yazılım, müzik aleti ve daha fazlasını müşterilerine sunuyor. Yatay e-ticaret siteleri kendilerini tek elden bir dükkan olarak müşterinin karşısına sunar.

Write a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.