E-Ticaret Blogu

Dijital Pazarlama

E-Ticaret Dönüşüm Oranı (Conversion Rate) Nedir?

E-Ticaret Dönüşüm Oranı (Conversion Rate) Nedir?

Dönüşüm oranı, web sitenizi ne kadar kişinin ziyaret ettiği ve bu ziyaret eden kişilerin kaçının satın alma davranışını gösterdiğini veya bülteninize abone olduğunu gösteren istatistiki bir bilgidir. Web sitenizi ziyaret eden kişilerle, web sitenizi aktif olarak kullanan kişileri karşılaştırmaya çalışır. Web sitenizin trafiğinin yüksek olması fakat conversion rate’inizin düşük olması size bir fayda sağlamayabilir.

Dönüşüm Oranı Nedir?

Dönüşüm oranı, web sitesini ziyaret eden ve istenen davranışı gerçekleştiren müşteri sayısı olarak tanımlanabilir. Genelde de yüzde olarak açıklanır. Aynı zamanda bu ölçüm yalnızca reklamlar üzerinden gerçekleştirilmez. Bazen dönüşüm oranı, bir e-mail listesi için oturum açmak veya bir form doldurmak olabilir.

Dönüşüm oranı
Dönüşüm oranı

E-ticaret Dönüşüm Oranları Neden Önemlidir?

Dönüşüm oranı optimizasyonunun asıl amacı web sitesinin trafiğini artırmak değildir. Siteye gelen ziyaretçiyi artırmak ile dönüşüm oranları artırmak arasında fark vardır. Conversion rate optimization (CRO), e-ticaret sitenize gelen ziyaretçi sayısını dönüşüme çeviren optimizasyondur. Dönüşüm oranı optimizasyonu, reklam, pazarlama, satış gibi süreçleri iyileştirmeye yönelik gerçekleştirilen optimizasyon çalışmasıdır. Bu yüzden işletmelerin pazarlama departmanları için oldukça değerli ve önemlidir.

E-Ticaret Dönüşüm Oranını Etkileyen Faktörler

E-ticaret dönüşüm oranını etkileyen birden fazla etki bulunmaktadır.
Genel manada bu faktörlerde şunlardır;

  • Sitedeki teknik problemler
  • Sitenin yavaş olması
  • Mobil uyumsuzluk
  • Ödeme sisteminin hata vermesi
  • Sepetin çalışmaması
  • Desteklenmeyen cihaz çözünürlüğü,
  • Ürün görselleri
  • Ürün fiyatları
  • Ürün bedenleri
  • Ödeme seçeneklerinin kısır olması
  • Yüksek kargo ve kapıda ödeme ücretleri
  • Teslimat tarihinin belirsiz olması
  • İptal ve İade süreçlerinin belirsiz olması
  • Üye olma zorunluluğunun bulunması
  • Kişisel bilgilerin detaylı istenilmesi
  • Ürün hakkında detaylı bilgi aktarılmaması
  • Müşterilerinizin alım gücü

Genel olarak e-ticaret sitenizin dönüşüm oranlarını bu gibi faktörler etkilemektedir.

Dönüşüm Oranı Neden Düşük?

E-ticaret sitenize çok fazla trafik almanıza rağmen dönüşüm oranlarınız düşük olabilir. Bu yaşanan durumun ise birçok sebebi bulunabilir. En yaygın sebepleri ise şu şekildedir;

Sitenizin Tasarımı ve İşlevselliği

Dönüşüm oranını en çok etkileyen faktörler arasında sitenizin tasarımı ve işlevselliği bulunmaktadır. E-ticaret sitenize reklam çalışmalarınız sonrasında gelen potansiyel müşterileriniz ürün satın alma davranışını gerçekleştirmeden ve siteye üye olmadan çıktıklarında dönüşüm oranlarınız gittikçe düşmektedir. Müşterilerin bu çıkışları gerçekleştirmelerinin sebebi ise sitenize güvenmemesi veya üyelik ya da satın alma işleminin zor olmasından kaynaklanmaktadır.

Anahtar Kelimeler ve Reklam Metinleri

Dönüşüm elde edebilmek için bir reklam kampanyası hazırlamanız gerekmektedir. Hazırlayacağınız reklam kampanyalarında anahtar kelimeleriniz ve reklam metinleriniz ürün almaya odaklı veya ürününüzle ilgili olmayabilir. Genel bir kavramdan bahsediyorsanız eğer, müşteriler sitenizde bulunmayan bir ürün için ziyaret sağlayabilmektedirler. Yani anahtar kelimeniz, reklam metinleriniz ve ürünleriniz uyuşmuyorsa da dönüşüm oranlarınız düşük olabilir.

Görüntülü Reklam Kampanyalarının Optimizesi

Görüntülü reklam kampanyası çalışmalarınızda yine aynı şekilde anahtar kelimeleriniz ve reklam metinleriniz gibi çalışmaktadır. Hazırladığınız bannerların ürünlerinizle, satmak istediğiniz şeylerle uyuşması gerekmektedir. İnsanlar sitenize gelsin diye herkese yönelik bir çalışma gerçekleştirdiğiniz taktirde de dönüşüm oranınız yine düşük olacaktır.

Teşekkürler Sayfası (Thank you Page) Nedir?

Teşekkürler sayfası, kullanıcıların herhangi bir internet sayfası üzerinde form doldurma, iletişim sayfasını görüntüleme, siteye üye olma, alışverişi tamamlama gibi gerçekleştirilmesi talep edilen bir işlemden sonra kullanıcılara gösterilen ve bu işlemi gerçekleştirdiği için kullanıcılara teşekkür edilen bölümdür.

Teşekkürler Sayfası
Teşekkürler Sayfası

Dönüşüm Kodu (Conversion Pixel) Nedir?

Dönüşüm kodu, belirlenen dönüşüm işleminin kaç kez tamamlandığını takip eden ve bu işlemin tamamlandığını Facebook sunucularına aktaran kod parçacığıdır. Dönüşüm kodu her yüklendiğinde bir dönüşüm sayılır. Bu yüzden reklam çalışmalarınızın tıklama sonrasında ne kadar dönüşüm elde ettiğini sağlıklı bir şekilde sayabilmek için bu kodun teşekkürler sayfasına (thank you page) konulması gerekir.

Dönüşüm Kodu (Conversion Pixel) Nedir?
Dönüşüm Kodu (Conversion Pixel) Nedir?

Edinim Başına Maliyet (Cost per Action) nedir?

Edinim başına maliyet, harcanan dijital pazarlama maliyetinin dönüşüm sayısına bölünmesi sonrasında elde edilir. İngilizce olarak ise cost per action şeklinde çevrilir. Kısaltması ise CPA’dır. En basit şekilde anlatmak gerekirse dijital pazarlama çalışmanıza 100 TL harcadığınızı düşünelim ve bu işlem sonrasında toplamda da 50 tanelik üyelik elde ettiğinizi varsayalım. Bu işlemler sonrasında 100/50 = 2 TL bir üye edinim başına maliyet olarak hesaplanır.

Yatırımın Geri Dönüş Oranı (Return of Investment) nedir?

Yatırımın geri dönüş oranı, dijital pazarlama faaliyetleri sonrasında elde edilen kazancın harcanan paraya bölünmesi sonrasında elde edilir. İngilizce olarak ise return of investment şeklinde çevrilir. Kısaltması ise ROI’dir. Konuyu örneklemek gerekirse, bir e-ticaret firması olarak 100 TL harcama gerçekleştirdiniz ve bunun sonucunda da 3000 TL ciro yaptınız. Bu işlemler sonrasında yatırımın geri dönüş oranı metriği (ROI) 3000/100 = %3000 olarak hesaplanır.

Write a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.