E-Ticaret İçerisinde Ürün İadeleri Nasıl Yönetilir?

E-ticaret firmalarının mutlaka sürekli olarak karşılaştığı durumlardan bir tanesi de ürün iadesidir. Ürünlerin iade edilmesinin arkasında yatan pek çok sebep vardır. Bu sebeplerden bir kısmı firmadan kaynaklanır, bir kısmı da tüketici kaynaklıdır. Her iki durum oluştuğunda da e-ticarette ürün iadesi sürecinin baştan sona iyi yürütülmesi site hakkında iyi bir görüşün tüketicide kalması için oldukça önemlidir. Sonuç olarak ürün iade etmek isteyen tüketiciler, e-ticaret paketini bir şekilde keşfetmiş ve başarılı bir alışverişi tamamlanmış kişilerdir. Yani site bu kişileri kazanmıştır, iade sürecini doğru yönetememek bu kişileri kaybetmeye ve siteden uzaklaştırmaya sebep olabilir.

Ürünlerin iade edilmesine en büyük sebep açıklamaya uygun olmayan, yanlış bedene sahip olan veya hasarlı ürün gönderimi yapılmasıdır. Bunlar firma kaynaklı sebeplerdir. Ürün açıklamalarının abartılı olmaması ve tamamen ürünü yansıtması gerekmektedir. Aksi durumlarda tüketici umduğu ürün ile karşılaşmayabilir. Yine aynı şekilde hasarlı ürün gönderimi de firma kaynaklı problemlerden biridir. Tüketicinin siteye olan güveninin kaybolmasına sebep olabilir. Bu sebeple ürünlerin özelliklerine göre ayrıştırılması, doğru materyaller ile kargolanması çok önemlidir. Tüketiciler ürünü teslim aldıktan sonra 15 gün içerisinde koşulsuz bir şekilde iade hakkına sahiptirler. Bu sebeple firmaların iadelerin önüne geçmek için çeşitli çalışmaları bulunmaktadır. Bu çalışmalara önem göstermek iade sürecinin doğru yönetilmesine ve iade oranlarının aşağı çekilmesine yardımcı olmaktadır.

İade Politikasının Görünür Olması

Tüketiciler e-ticaret sitesinde bulunan iade politikasını rahatlıkla görebilmeli ve ulaşabilmelidir. Site içerisinde iade koşullarının kolay ulaşılabilen bir yerde olması önemlidir. Genellikle bu tür açıklamalar e-ticaret siteleri içerisinde en alt kısımda yer almaktadır. Bu bölüm sitenin tüm sayfalarında görünebilmektedir. Artık genel bir durum haline de geldiğinden, tüketiciler bu tür bilgiler için doğrudan sitenin Footer bölgesine bakmaktadır.

İade Koşullarının Belirtilmesi

E-ticaret sitesi oluşturulurken kesinlikle bir iade politikası da oluşturmak gerekmektedir. Bu koşullarının sitede açık ve net bir şekilde görüntülenebilmesi önemlidir. Tüketicilerin hangi koşullar içerisinde iade gerçekleştirebileceği, hangi koşullarda iadelerin gerçekleşeceği veya tam tersi olarak iadenin kabul edilmeyeceği belirtilmelidir. Tüketiciler iade işlemine karar verdiğinde ilk bu sayfadan bilgi almalı ve bu süreçte sitenin tutumunun ne olacağını görmelidir. İade politikasının tüketiciye net bir şekilde aktarılması iade sürecinde müşteri temsilcisi ile yapılan görüşmelerinde daha rahat ve hızlı gerçekleşmesine yardımcı olmaktadır.

İade Sürecine İlişkin Bilgiler

İade süreci iyi yönetilmesi gereken bir zaman dilimini kapsamaktadır. İade ile ilgili en önemli bilgiler; ürünlerin iade edilirken nasıl paketlenmesi gerektiği, hangi firmaların kullanılabileceği, gönderimin hangi adrese yapılacağı ve iade tarihleridir. Bu tür bilgilere tüketicinin kolay bir şekilde ulaşabilmesi her iki taraf içinde süreci kolay hale getirmektedir. Tüketici bu bilgilere site içerisinde hemen ulaştığında, ekstra olarak ulaşım kanallarını meşgul etmeyecektir. Ürününü doğru bir şekilde paketleyerek, doğru adrese, doğru firma yoluyla iade edecektir. İşlemler iade politikasına uygun bir şekilde yürütüldüğünde iade süreci de minimize edilmiş olacaktır.

İade Sebeplerinin Anlaşılması

E-ticaret sitesindeki iade oranlarını düşürmek isteniyor ise öncelikle gerçekleşen iadelerin neden olduğunun anlaşılması gerekmektedir. Tüketiciler neden ürünleri iade etmektedir? Örneğin iade edilen ürünlerin birçoğunda hasarlı gönderim tespit edilirse sorunun paketleme departmanından veya kargo firmasından kaynaklandığı da görülebilir. Bu tür problemler giderildiğinde iade sayısı da otomatik olarak düşmeye başlayacaktır. Aynı şekilde ürünlerin çoğunluk kısmı açıklamaya uygun olmadığı iddia edilerek geri gönderiliyorsa, site açıklamalarında yetersizlik veya abartı olduğu ortaya çıkacaktır. Bu durumda site ürün açıklamalarının yeniden düzenlenmesi gerekmektedir.