E-Ticaret Sitesi Kurmak İçin En Kapsamlı Rehber

Bu yazıyı okuyorsanız bir e-ticaret işi başlatmak için şansınız var. Belki de aklınızda bir ürün var ya da çevrimiçi bir mağaza kurmak istiyorsunuz. Veya belki de bir ürününüz yok sadece e-ticaret pazarının potansiyelini görüyorsunuz. Yani bu işlemden bir parça almak istiyorsunuz.

Bu rehberde size başarılı bir e-ticaret sitesi kurmanın yol haritasını ve yaşayacağınız sorunlara karşı ne gibi çözümler üretebileceğinizi anlatmaya çalışacağım.

Haydi e-ticaret rehberine başlayalım.

A) E-Ticaret’in Temelleri

En basit anlamıyla e-ticaret; ticari işlemler için elektronik ortamdan alışveriş yapma anlamındadır. Aynı zamanda sanal pazar yeri olarak da adlandırılabilir. Her dakika milyonlarca insan dünyanın her yerinden internete giriş yapıyor. İnsanlar ürün, hizmet, haber aramak, müzik indirmek, çevrimiçi alışveriş için interneti kullanıyor.

e-ticaret, hem gelişmekte olan hem de yerleşik perakendeciler için büyük bir fırsattır. Tüketiciler, çevrimiçi alışverişin kolaylığını ve çabukluğunu talep ediyorlar. Perakendeciler de bunun yanında  tüketicilerin istedikleri gibi alışveriş yapmalarını sağlayan talepleri karşılamak için gerekli iyileştirmeleri yapıyor.

e-ticaret’in firmalara satış açısından katkı sağladığı bilinen bir gerçek. Peki sanal mağazalar, fiziksel mağazalara göre ne gibi avantajlar sunar?

Bir şirketi sanal bir mağaza olarak açmak, fiziksel bir mağazadan çok daha ucuzdur. Fiziksel bir mağazanın aksine, web barındırma ve teknik destek dışında, doğrudan mağazayla ilgili olarak ödenecek kira veya diğer faturalar yoktur. Mağazanın içini dekore etmek, iç ve dış tabela veya teşhir ünitelerini satın almak zorunda olmazsınız. Müşteri tabanı oluşturmak sanal ve fiziksel mağazada başarılı bir perakende satış şirketi kurmanın en temel bileşenlerinden biridir. Fiziksel bir mağazada, potansiyel müşteri tabanı çevredeki alanla sınırlıdır. Sanal mağazanın, müşteri tabanı çok geniştir. Fiziksel bir mağaza açtığınızda, yeni müşterileri çekmek için seçenekleriniz sınırlıdır. Fiziksel bir mağazada sunabileceğiniz ürünler mağazanın boyutuyla alakalı iken, sanal mağazada sunulan ürünler sınırsızdır. Sanal mağazayı öne çıkaran son özellik ise herhangi bir tatil veya kapanış saati bulunmaması. Yani işletmenizin 365 gün 24 saat çalışıyor olmasıdır.

E-Ticaret Sitesi Nedir?

Dijitalde tüketicileri ve işletmeleri birleştiren ve online alım satım işlemleri gerçekleştirilen yazılımlara e-ticaret denir. e-ticaret sitesi fiziksel bir mağazadan ya da firmalardan tedarik edilen ürünlerin online ortamda, online ödeme sistemleri ile satış gerçekleştirmeyi sağlar.

Başarılı Bir E-Ticaret Sitesi Oluşturmak için Ne Yapman Gerekir?

Öncelikle bir alan adı satın almalısınız. Alan adı, yani sizin adresinizdir. Burada ki önemli detay akılda kalıcı olmasıdır. Ardından da alan adı tescili yaptırmalısınız.

Mobil’in E-Ticarette Önemi

Web sitenizin şu anda mobil olarak yanıt vermesi hiç bu kadar önemli olmamıştı. Günümüzde mobil internet kullanımı masaüstünün çok üstünde gözüküyor. İnternet kullanıcılarının % 80’inin akıllı telefona sahip olmasından ötürü bir çok çevrimiçi alışveriş mobilden gerçekleştiriliyor. Aynı zamanda mobilde bildirimler daha kolay harekete geçirebiliyor. Akıllı telefon bağımlılığı o kadar güçlü ki Skilled.com’a göre, insanların % 82’i sabah uyandıktan bir saat sonra cihazlarını kontrol ediyor ve % 73’ü telefonuyla birlikte yatağının yanında uyuyor.

Mobil kullanıcılar, cihazlarını, giyim, ev eşyaları, elektronik eşya ve yiyecek ürünleri gibi çeşitli eşyaları satın almalarına yardımcı olmak için sürekli olarak kullanıyorlar. Bu kullanıcılar artık hareket halindeyken çeşitli ürünlere göz atıp keşfetmeye çalışıyorlar.

SEO’nun E-Ticarette Önemi

SEO, web sitenizin Google, Bing ve Yahoo gibi arama motorlarında sıralamasını iyileştirme sürecidir. Dijital devrimle birlikte tüketiciler, alışveriş sürecinde kendilerine yardımcı olmak için Google gibi arama motorlarına yöneliyorlar. Ürünleriniz ve hizmetleriniz için sonuçların ilk sayfasında olmak, müşterilerin aktif olarak alışveriş yapmak istediklerinde sizinle bağlantı kurmasını sağlar. TV, Radyo, Billboard ve Basılı Medya gibi daha geleneksel pazarlamanın aksine, alışveriş yapmak için, otururken onlarla bağlantı kuruyorsunuz.

Sitenize trafik getirecek en iyi stratejilerden bir tanesi de SEO’dur. En basit haliyle çevrimiçi aktivitenin % 93’ü bir arama ile başlar. Arama motoru optimizasyonundan kaçınmak, sizi hızlı bir şekilde e-ticaret hedefleriniz için ölümcül olabilecek bir durum olan çevrimiçi deneyimlerin azınlığına yerleştirebilir.

Bu yüzden arama motoru stratejilerini sitenize optimize ederek en doğru trafiği elde edebilirsiniz. E-Ticaret Rehberine ikinci aşamayla devam edelim.

B) Bir Şirket Kurmadan İnternet Üzerinden Satış Yapabilir miyim?

Kanunlarımız gereği ister fiziksel bir mağaza olsun ister sanal bir mağaza, eğer ticari bir durum varsa bunun vergilendirilmesi gerekir. Bu sebepten dolayı e-ticaret yapmak isteyen kişiler için şirket kurma zorunluluğu vardır. Bu konuyu bir mali müşavirle görüşerek kendinize en uygun şirket modelini belirleyebilirsiniz.

Kuruluş Sonrası Maliyetler

e-ticaret işi yapacak şirketlerin genel anlamda maliyetleri şu şekildedir;

  • 1) Her ay KDV
  • 2) Her ay çalışanınız var ise sigorta primi
  • 3) Her ay BAĞKUR priminiz
  • 4) Üç ayda bir ya da aylık Stopaj
  • 5) Üç ayda bir Geçici Vergi
  • 6) Yılda bir Yıllık Gelir Vergisi ya da Kurumlar Vergisi
  • 7) Yılda bir yasal defter tasdikleriniz
  • 8) Yılda bir ya da iki meslek odası üye aidatlarınız
  • 9) Aylık Mali Müşavir Ücretleri

Bu maliyetler firmanın kar-zarar ve iş hacmine göre farklılık göstermektedir.

Ürün Fikri Nasıl Yaratılır?

e-ticaret girişimi yaratmaya karar verdikten sonra yaşayabileceğiniz en büyük zorluklardan bir tanesi ne satacağınıza karar vermektir. e-ticaret sitenizde ne satacağınızın kararını şu şekilde verebilirsiniz;

1) Beyin Fırtınası

Başlamak için yazmak gerekiyor. Hiçbir şeye boş bir sayfadan başlayamazsınız. Ne yapmak istediğinizi, kafanızda düşündüğünüz bütün fikirleri yazmalısınız. Beğendiğiniz ürünleri, trendleri aklınıza gelecek olan her şeyi yazarak başlamalısınız.

2) Mağazalara Göz Atmak

AliExpress, Amazon, Ebay gibi mağazaların en çok satan ürünlerine, popüler ürünlerine, günlük fırsatlarına ve promosyonlarına bakmalısınız. Bir çok mağaza dünya kadar veriye sahiptir. Ve bunların bir kısmını sitesinde müşterilerine gösterir. Bu bilgileri kendi yararınıza kullanabilirsiniz. Kullanın. Özetlemek gerekirse sık sık göz atın ve sık sık inceleyin. İnsanların en çok neyi sevdiğini izleyin ve listenize ekleyin.

3) Arkadaşlarını Kullan

Arkadaşlarınızla bir daha ki buluşmanızda onlara eğilimlerini, sevip sevmediği ürünleri, beğendiği e-ticaret sitelerini sormalısınız. Kendinizi sınırlamadan çok çeşitli bilgiler alıp, veri toplama amacıyla her kesimden insanlara bu soruları yöneltmelisiniz.

4) Etrafına Bak

Evine, işine, gazeteye, internete bakmalısın. Görebileceğiniz bir pırıltı bütün her şeyi değiştirebilir. Amazon’un Kurucusu Jeff Bezos gördüğü bir gazete haberinde internetin %2300 büyüdüğüne dair istatistiği gördükten sonra online ürünler satma potansiyelini gördü ve Amazon’u kurdu. Amazon’un şu an ki gücü ortada. Etrafınıza bakmalısınız.

C) Müşteri Kazanan Sanal Mağaza Nasıl Olmalıdır?

1) Ürün Resmi

Tüketicilere satış yapmak tamamen sunumla ilgilidir. Bir ürünü daha iyi, daha çekici görünmesini ve olduğundan daha yüksek kalitede görünmesini sağladığınızda, insanların daha fazla istemesini sağlarsınız. Sanal mağazanızda bu yüzden ürün resimleri çok önemlidir.

Bununla birlikte 10 kişiden 9’u ürün görüntüleri ve videoların, satın alma kararlarını etkilediğini söylüyor.

Ürün resimlerinizin kalitesi,  satış üretme yeteneğinizi doğrudan etkiler.

Bu, özellikle ziyaretçileriniz çevrimiçi alışveriş yaparken, ürüne dokunamayacak, giyemeyecek veya ürünle etkileşime giremediği için önemlidir.

Tüketicilerinizin ilgisine çekecek resimlerin olması 1 numaralı önceliğiniz olmalıdır. Çünkü ziyaretçilerinizin ürünlere dokunamama, denemeye ve etkileşime geçememe durumlarını telafi edebilecek kadar iyi olmaları gerekir.

Çektiğiniz resimler yüksek kaliteli ve tüm ürün markalarında aynı boyutta olmalıdır.

360 veya Ürünün Tüm Açılardan Görünümleri

Belirsizlik ve eksik bilgiler, tüketicinin bir ürünü almamaya karar vermesinin ana nedenlerinden bir tanesidir.

Ürünlerinizin farklı açılarını gösteren 360 görüntü sunarak belirsizliklerin bir kısmını kolayca çözebilirsiniz. Müşterilerinize daha fazla bilgi vermek her zaman daha iyidir.

Ürün Varyasyon Görüntüleri

Ürünleriniz farklı renkler veya malzemelerden geliyorsa, her sürüm için görüntü olduğundan emin olun. Müşterilerinizin ne aldıklarını tam olarak görebilmeleri için ürünlerinizi farklı varyasyonlardan göstermelisiniz.

Ayrıntılı Görüntüler

Ayrıntılı ve yakınlaştırılabilir görüntüler, ürününüzün dokusunu fiziksel olarak dokunmak ve hissetmeye benzer duyguları sağlar. Ürün resimlerinizin, müşterilerinizin bir mağazaya gitme ve gerçek ürüne şahsen bakma gereği duymamaları için yeterli ayrıntıyı görmeleri gerekir.

İçeriğe Sahip Görüntüler

Ürün resimleriniz, müşterilerinizin ürünlerinizi fiziksel olarak orada olmadan hissetmelerini, dokunmalarını ve denemelerini sağlayan en iyi araçtır.

Örneğin sitenizde mayo satıyorsunuz. Aynı mayoyu giyen farklı şekil ve yükseklikteki modellerin resimlerini sitenize yükleyebilirsiniz. Modellerin şekillerini, yüksekliklerini ve ölçümlerini belirtin, böylece müşterileriniz mayoların üzerinde nasıl göründüğünü daha iyi anlayabilir.

2) Tüketiciye Fayda Sağlayan Ürün Tanımları

Ürün açıklamaları, tüketiciyi satın almaya ikna edecek ikinci en önemli şeydir. Ürün açıklamalarında tüketicinin bilmek istediği her bilgi yer almalıdır ki tüketici zihin karmaşıklığı yaşamadan ürününü almış olsun. Eksik olan herhangi bir bilgi sayesinde tüketici alacağı üründen vazgeçebilir.

İyi Bir Ürün Tanımı Nasıl Yapılır?

Kendinizi müşterilerinizin yerine koymalısınız. Bir müşterinin sizden neler talep ettiğini algılayıp açıklamalarınızı buna göre yazmalısınız.

Ürünün nasıl kullanıldığını ve deneyiminizi açıklayın. Müşterilerinizin bu ürünün onlara nasıl yardımcı olabileceğini anlamalarına yardımcı olun.

Açıklamanızın kısa ve uzun versiyonunu sitenize ekleyin. İnsanların % 79’u okumak yerine tarar, bu nedenle bu tarayıcıları tatmin etmek için kısa ve noktadan bir şeyler oluşturmanız gerekir. Ancak, ürününüz hakkında daha derinlemesine okumak isteyenler için, herhangi bir endişeyi gidermek üzere açıklamanız genişletilebilir. Bu sebepten dolayı sitenizde ürün açıklamasının, uzun versiyonun olup olmadığından emin olmalısınız.

Bunları maddelemek gerekirse;

-Uzun cümlelerden kaçının. Ekran başından herkes küçük bir çocuk gibidir. Bu yüzden karmaşık ve uzun cümleler kurmayın.

-Klişelerden kaçının. Profesyonelliğinizi koruyup özgün bir biçimde açıklamalarınız hazırlayın.

-Karmaşık cümleler kurmayın. Karşınızdakilere zekiliğinizi kanıtlamak zorunda değilsiniz. Herkesin anlayabileceği bir şekilde net cümleler kurun.

3) Fiyatlarınızın Açık Bir Şekilde Yerleştirilmesi

Müşterilerinizin sizden kaçmaması için ürünlerinizin fiyatlarını net bir şekilde belirlemelisiniz. İnsanların zihninde bana farklı başkasına farklı fiyat veriliyor algısını bırakmamalısınız.

Ayrıca tüm gelir seviyelerindeki tüketiciler bir dereceye kadar fiyat konusunda bilinçlidir. Bu, 10.000 TL’lik lüks bir telefon da olsa 20 TL’lik bir bileklik de olsa geçerlidir. Fiyat, tüketicilerinin bütçesinin ötesindeyse sizden satın almazlar. Bu yüzden müşterilere hemen fiyatları göstermek ve bu miktarı harcamak isteyip istemediklerini yargılamalarına izin vermek çok daha iyidir.

4) Sepete Ekle Düğmesi

Ürün sayfanızın aslında bütün amacı, alışveriş yapmak isteyen kişilerin sepete ekle butonuna gitmeleridir. Bu sebepten dolayı sepete ekle butonunun sayfanızın en belirgin öğesi olması gerekir. Bu butonun boyutunun büyük olması gerekir. Bir tüketici 3 saniye içinde bu butonu bulamıyorsa yeterince büyük değildir.

5) Müşteri Yorumları ve Değerlendirmelerini Görüntüleyin

Günümüzde insanlar bir ürünü alırken, bu ürünü daha önce alan kişilerin yorumlarına çok değer vermektedir. İnsanlar yorumları değerlendirirken bu ürünü satın alıp almamaları gerektiğine karar verirler.

Müşterilerinizden incelemelerinizi ve derecelendirmelerinizi ürün sayfalarınızda toplamaya başlamalısınız.

Duruma bir diğer açıdan bakarsak, işletmelerin değerlendirmeleri ürün sayfalarına almak istememelerinde ki en büyük sebep olumsuz yorumlardan çekinmeleridir.

Peki, olumsuz yorumların size nasıl bir katkısı olabilir?

Ateşi ateşle yakmak istemezsiniz, bu nedenle olumsuz eleştirilere daima profesyonellik ve nezaket ile cevap verin. Müşteri mantıksız görünse bile sorunu çözmeyi hedefleyin. Olumsuz yorumlar bir bakıma sizin gelişiminizi hızlandırır. Sizin göremediğiniz eksikleri müşterileriniz size belirttiği zaman onları düzeltmek durumunda kalırsınız. Bu da sizi yavaş yavaş kusursuz bir mağaza haline getirir.

Olumsuz yorumlara bu şekilde çözümler ürettiğinizde potansiyel müşterilerinize sorunları nasıl çözdüğünüzü gösterebilirsiniz. Bu, müşterilerinize, sorunlar ortaya çıkarsa proaktif olarak yardım etmeye çalışacağınız konusunda güven verecektir.

6) İlgili Ürünleri Göstermek

Şununla birlikte şampuanda veriyim sana mantığıdır. Müşteriye çapraz satış yapmanın en ünlü ve etkili yollarından birisidir. Burada amaç tüketiciye alışveriş yaptıktan sonra ilgisini çekebilecek zihin karmaşıklığı yaratacak bir ürün daha sıkıştırmaktır.

D) e-ticaret Alt Yapısı Seçerken Nelere Dikkat Etmelisiniz?

e-ticarette başarılı olabilmek için hedef kitle ve şirketinizin ihtiyaçlarını karşılayan bir alt yapınız olması gerekiyor. O yüzden bu sorunun cevabı çok önemli. Bir karar vereceksiniz ve 1 yıl boyunca bu e-ticaret yazılımını kullanmak durumunda kalacaksınız. e-ticaret yazılımını seçerken; tasarım çözümlerine, SEO uyumunun olmasına, ödeme yöntemi seçeneklerine, sosyal medya entegrasyon seçeneklerine, müşteri destek hizmetine, kargo yönetimine, raporlama seçeneklerine, ürün yönetimine, blog yönetimi ve e posta gönderim seçeneklerine dikkat etmeniz gerekiyor.

E) Hedef Kitle Analizini Nasıl Yapmalısınız?

Markaların hedef kitle analizinde yaptığı en büyük hatalardan bir tanesi benim ürünüm herkesi hedefliyor mantığıdır. Başarılı olmak istiyorsanız ürünlerinizi satmayı düşündüğünüz bir grup belirleyip ve o grubu iyi tanımak zorundasınız.

1) Hedef Kitlenizi Tanımak

Sitenize giren herkesin sizin hedef kitleniz olmadığını bilmelisiniz. Bir e-ticaret mağazası için hedef kitlesini tanımlamak, iş stratejilerine birçok yönden yardımcı olabilir. Daha büyük ama daha az ilgilenen bir kitleye ulaşmak için daha önce kullanılmış olan pazarlama enerjinizi korur. Sonuç olarak, hedef kitlenizin ne aradığını biliyorsanız daha az kaynakla aynı geliri elde edebilirsiniz.

Diyelim ki makyaj üzerine çevrimiçi bir mağazanız var. Makyaj yapan insanların yaşam tarzlarını ve davranışlarını anlamanız gerekiyor. Aslında sattığınız şeyi kullanıyor olmanız veya hayranı olmanız sizin için çok büyük bir kolaylık olabilir. Empati yapmanızı sağlayarak, müşterilerinizin nasıl hareket edeceğini, ne yapacaklarını, ne talep edeceklerini daha kolay anlayabilirsiniz.

2) Müşteri Bölümlendirme

Müşterilerinizin, isim, adres, kullanıcı davranışı ve demografik bilgileri kullanarak pazarlama stratejileri geliştirmelisiniz. Psikografik bilgiler, insanların bir satın alma işlemi yaptıklarında nasıl düşündüklerini etkileyen daha derin faktörlerdir. Kampanya oluşturmak için incelenmesi gereken psikografik bilgiler şöyledir;

  • Duygular
  • Tercih ve kişisel zevk
  • İlgi alanları ve hobiler
  • Satın alma ve davranışla ilgili ideolojiler

Bu faktörlerin tümü, insanların satın alma kararlarını vermede kritik bir rol oynamaktadır; bu nedenle, reklam kampanyalarınızı geliştirirken bu faktörlerden nasıl yararlanabileceğinizi belirlemeniz gerekir.

3) Anket Yaparak Müşterilerinizi Dinleyin

Müşterilerinizi dinleyerek, nerelerde eksik olduğunuzu, nerelerin geliştirilmesi gerektiğini anlayabilirsiniz. Müşterilerinize anketler yaparak, ürünlerinizi ve hizmetlerinizi sevip sevmediklerini sorarak, sizden tekrar tekrar satın almalarını nasıl sağlayacağınızı anlayacaksınız. Ölçümleri inceleyip gelen feedbackleri değerlendirmek sizin için can simidi olacaktır.

4) Sizinle Alakalı Influencerları Tespit Edin

Sanal mağazanız için hedef kitleyi belirledikten sonraki adım sizi tüketicilere anlatacak olan influencerları seçmektir. Tüketicilere sizi anlatanlar, WOM marketing açısından sizin en büyük savunucunuz olacaktır. Bu sayede markanızın popülerliği de bir adım daha ileri gidecektir.

5) Rakiplerinizi İncelemek

Rakiplerinizi incelemek işletmeniz için belki de en önemli şeylerden bir tanesidir. Rakiplerinizin ne yaptığını, nasıl bir strateji izlediğini incelemek sizi her zaman bir adım öne çıkaracaktır. Markalar rakiplerinin sunduğu ürünler ve hizmetleri her zaman bilmek zorundadır. Rakiplerinin ne yaptığını incelemek size aynı zamanda hangi pazara bakmanız konusunda da fikir verir.

6) Pazarlama Çalışmalarınızı Güncellemek

Markanızın pazarlama çalışmalarını baştan sona check etmek gerekiyor. Bir nevi şu sorulara kendiniz cevap bulmalısınız;

  • E-ticaret hedef pazarınız, ürünlerinizden fayda sağlayacaksa varlığını gerçekten takdir eder mi?
  • Potansiyel müşterileriniz arasında ki karar alma çarkını neyin yönlendirdiğini ve sizinle ne kadar sıklıkla iş yapabileceklerini değerlendirdiniz mi?

Bu ve bunun gibi sorulara cevap bulmanız gerekiyor.

F) E- Ticaret Yazılımı Seçerken Nelere Dikkat Edilmeli?

En iyi e-ticaret platformunun ararken göz önünde bulundurmanız gereken özellikler şunlardır.

1) Fiyatlandırma ve Ödeme Seçenekleri

Hemen hemen bütün platformların aylık ücretleri bulunuyor. Platformu seçerken müşterilerinizin nasıl ödeme yapacağını göz önünde bulundurmalısınız. Ödeme kabul şekli işinizin çalışma biçimine uygun olması gerekir. E-ticaret platformunun sunduğu ödeme deneyimi, sitenizdeki müşteri güvenini artırmak için sorunsuz, güvenilir ve güvenli olmalıdır.

2) Tema ve Kişiselleştirme Yetenekleri

Alınan temanın kişiselleştirilmesine dikkat etmelisiniz. Platformun, web sitesine yapacağınız ayarlamalara esnek bir şekilde uyarlamanıza izin vermesi gerekir. Platformun kullanım kolaylığı ve arka planının değişiminin kolay olması gerekir.

3) Mobil Uyumlu Tema

Yukarıda da mobilin öneminden bahsetmiştik. Birçok müşteri alışveriş için mobili tercih ediyor. Seçeceğiniz platformun tasarım şablonlarının mobil uyumlu olmasına dikkat etmelisiniz.

4) Müşteri Desteği

7/24 canlı müşteri desteği sunan bir platform aramalısınız. İhtiyaç duyulduğunda platform destek ekibinin sizi yarı yolda bırakmaması son derece mühimdir.

5) Nakliye Yöntemleri

Aynı ödeme seçenekleri gibi seçim yapabileceğiniz çok sayıda nakliye yöntemi bulunması gerekir. Aradığınız nakliye yöntemlerinin bulunduğundan emin olmalısınız.

6) Güvenli Olması

Platform SSL uyumlu olmalıdır. Bu bilgilerinizin ve müşteri verilerinizin internete girildiğinde kaydedilmesini sağlar.

G) Ödeme Sistemlerinin Çeşitliliği

E-ticaret siteleri üzerinden ürün satışı yaparken havale/EFT, kargoya kapıda ödeme ve kredi kartı ile ödeme alınmaktadır. Ödeme yöntemlerinin her birinin sorunsuz bir şekilde çalışması gerekir. Bu olanaklar sağlandığında müşterilerin satın alma verimliliği artar. Müşterilerin, elektronik bir ödeme sistemi kullanırken ürün veya hizmet satın almak için sırada beklemeleri gerekmez. Bu tür bir satın alma etkinliği aslında tüketicileri işinizden daha sık satın almaya teşvik edebilir.

e-ticaret girişimcilerinin aralarından seçimde bulunabileceği birçok ödeme sağlayıcısı bulunuyor. Buna karar vermeden önce şu soruları bir gözden geçirmek gerekiyor:

  • Bu ödeme sistemi müşterilerimin bana ödeme yapmasını kolaylaştıracak mı?
  • Bu ödeme sağlayıcısının güvenlik ve güvenilirlik konusunda iyi bir itibarı var mı?
  • Bu ödeme sisteminin kullanımı makul derecede ucuz mu?
  • Ödemeleri ve geri ödemeleri yönetmek için kullanılan arayüz kullanımı kolay mı?

Bu soruların cevabını verdikten sonra girişimci, tüketicilerine sunacağı ödeme yönteminin kararını vermelidir.

ÖDEME SİSTEMİ ENTEGRASYONLARI

1) iPara

iPara tek anlaşma ve tek komisyonla önde gelen kart markalarının Sanal POS’larından ödeme almak, müşterilerine taksit ve puan kazanım gibi avantajlar sunmak, ödeme süreçlerinde üst düzey güvenlik gibi çok sayıda hizmetler sunmaktadır.

2) PayU

PayU ödeme sistemi ile işletmelere sanal pos hizmeti veriliyor. Payu sayesinde firmalar sanal pos almak için ayrıca bankalara başvurmalarına gerek kalmıyor. Sadece PayU ile yapılan mutabakat neticesinde, tüm anlaşmalı bankaların sanal poslarını alabilir, taksitli ve taksitsiz olmak üzere tahsilatlarınızı online olarak alabilirsiniz.

3) İyzico

İyzico, farklı alanlarda hizmet veren çeşitli büyüklüklerdeki e-ticaret şirketlerine, kolay ve güvenli ödeme yönetim platformu sunmaktadır. Ödeme sorgusu, müşterinin kredi kartından para çekme işlemini yapar. Belli komisyon oranları ile sanal posları yıllık ücret ödemeden ve aynı anda birden çok banka sanal pos kullanmanıza olanak vermektedir.

4) Param

Param, kullanıcısına avantajlar, indirimler ve güvenli ödeme imkanı sağlayan kişiye özel geliştirilmiş elektronik paradır. Param hesabı ile banka hesabına gerek duymadan para transferi, ATM’lerden para çekme, fatura ödeme, internette ve mağazada güvenli alışveriş yapılabilir. Ayrıca anlaşmalı üye iş yerlerinde sağlanan avantajlardan da faydalanılabilir.

5) Hepsipay

Hepsipay, online girişimcilere ve e-ticaret şirketlerine, tahsilat yapabilmeleri için gerekli olan kolay, hızlı ve güvenli ödeme altyapı hizmetleri sunmaktadır.

6) BKM Express

BKM Express bankalar, e-ticaret siteleri ve tüketiciler arasında güven bağı oluşturan ve tahsilatların çok daha kolay yapılmasını sağlayan bir online ödeme sistemidir. Tüketiciler BKM Express ile birlikte kart bilgilerini paylaşmadan internet üzerinden alışveriş yapabilirler. Kart bilgileri BKM üzerine kayıt edilir. Bu sayede e-ticaret sitelerinden alışveriş yaparken kart bilgilerine girmek için zaman harcamaya ve kart bilgilerini paylaşmaya gerek kalmaz.

7) Bonus Flaş

Bonus Flaş, cep telefonunuzdan ya da tabletinizden bir tıkla kartınızla ilgili birçok bilgiye ulaşabilmenizi, Bonus kart kampanyaları hakkında bilgi alabilmenizi ve aynı zamanda Garanti Pay üyesi e-ticaret sitelerinden güvenli alışveriş yapabilmenizi sağlıyor. Bonus Flaş ile aynı zamanda Garanti Bankası Paracard’ınıza bağlı hesap bakiyenizi, dönem içi işlem kayıtlarınızı, günlük harcama limitlerinizi ve kartta birikmiş olan Bonus tutarını görüntüleyebilirsiniz.

Ödeme Dolandırıcılığı Nedir ve Neler Yapılabilir?

Ödeme dolandırıcılığı siber suçlu tarafından yapılan yasa dışı işlemlerdir. Siber suçlular genellikle birinin parasını, kişisel mülkünü veya hassas bilgilerini çalar.

Müşterilerin, kredi kartı düzenleyicisine dolandırıcılık iddiasıyla başvururken kullanacağı bazı tipik örnekler:

  • Müşteri, ürünün teslim edilmediğini bildirir.
  • Müşteri, satın alınan ürünün çevrimiçi açıklama ile eşleşmediğini ve şimdi istemediğini iddia edebilir.
  • Müşteri, kredi kartı düzenleyicisine ürünü iade ettiklerini ancak geri ödeme işleminin gerçekleştirilmediğini bildirir.
  • Müşteri gönderilen ürün için, siparişin iptal edildiğini söylüyor olabilir.
  • Müşteri, satın alma işlemini hatırlamadığını belirtebilir.

Bu iddiaların bazıları gerçek olabilir ama siz işinizi garantiye almak için bu problemlerle karşılaştığınızda yapmanız gerekenleri bilmelisiniz. Yapmanız gerekenler şunlardır:

  • Müşterinizin gerçekte siparişinizi alıp almadığınızı doğrulamalısınız. Bunu doğrulamanıza olanak tanıyan nakliye ve izleme mekanizmaları uygulamalısınız. Teslimatta ürün işaretinin alıcısını görmek istemelisiniz. Bu, ürünün sipariş edildiğini ve teslim edildiğini gösteren bir kağıt izi yaratır. Bu izleme ve doğrulama bilgilerine erişiminizin olması önemlidir.
  • Bir müşteri aldığını ürünün çevrimiçi açıklama ile uyuşmadığını iddia ettiğinde geri ödeme politikanız devreye girmelidir. Geri ödeme politikanız web sitenizde açıkça belli olmalı yani kolayca ulaşılmalıdır. Geri ödeme politikanızda iade ürünü için bir süre belirtin. Ürün iade edildiğinde bir geri ödeme yapıldığından emin olun.
  • Müşteri tarafından ürünün iade edildiğine, aynı zamanda geri ödeme yapılmasına dair bir talepte bulunulduğunda, teslimat ve iade için takip ve nakliye bilgilerini sağlamanız gerekir. Ek olarak, müşterinin öğeyi iade edip etmediğini kanıtlayan bir kağıt izi de önemlidir. Bunların yanında tüm işlemleri açıkça gösteren bir e-posta ve çevrimiçi hesap siparişi geçmişi oluşturmalısınız

Ödeme Dolandırıcılığı Önlenebilir mi?

Hiçbir dolandırıcılık %100 bir şekilde önlenemez. Ama problem yaşamamak için önlemler alınmalıdır. Dolandırıcıların işini zorlaştırmanız için almanız gereken önlemler şu şekildedir:

  • Toplayabildiğiniz kadar müşteri verisi toplayın. Müşteri bilgilerini ve toplayabileceğiniz diğer analizleri içeren etkili ve verimli bir müşteri veritabanına ihtiyacınız olacak. Müşterilerinizin kim olduğunu bilmek, sahte geri ödeme taleplerinde bulunan kişilere satış yapmamanız için anahtar görevi görecektir.
  • Son derece etkili kimlik doğrulama ve yetkilendirme yazılımı kullanmalısınız. Büyük satın almalarda e posta gönderimi veya telefon görüşmesi başlatabilirsiniz.
  • Müşterilerinizin satın aldığı ürünlerin iade süreçlerini kolaylaştırın. Bir ürünün iadesi ne kadar kolay olursa, ürünün geri iade talebi o kadar azalır.

H) Sitenizde SSL Sertifikası Neden Kurulu Olmalıdır?

SSL (Güvenli Yuva Katmanı) , web tarayıcı ve sunucu arasındaki iletişimi güvence altına alır. Böylece kullanıcı giriş bilgilerini girerse, banka bilgileri, özel bilgiler vb. SSL Sertifikası ile güvence altına alınabilir. Bir web sitesi bu bilgileri toplarsa SSL sertifikası olmak zorundadır.

Tüketicinizi, ödeme işlemini başlatmak için ödeme ağ geçidine yönlendiriyorsunuz, ancak kullanıcı kimliği, şifre, ad, e-posta, adres, telefon numarası vb. gibi müşterinin bilgileri web siteniz tarafından toplanır. Bunlar, önceden güvenlik ortamı mevcut değilse hackerlar tarafından izlenebilecek hassas bilgilerdir. SSL Sertifikası, bu tür müşteri bilgilerini korumak için en iyi seçenektir.

SSL yalnızca kullanıcı bilgilerini güvence altına almakla kalmayıp, web sitesini, kimlik avı dolandırıcılığına, kötü amaçlı yazılımlara, tehdit saldırılarına karşı ve aynı zamanda siber saldırılara karşı da koruyabilir.

Müşterilerinizin Güven Duyması: SSL sertifikalarının önemli bir avantajı, ziyaretçilerinizin güvenini kazanmanıza yardımcı olacak olmalarıdır. Web siteniz, tarayıcının adres çubuğunda bir güvenlik kilidi ile gösterilecektir. Bu, bağlantının güvenli olduğunu ve web sitenizi ziyaret edenlerin gizliliklerini ciddiye aldıklarını gösterir. Web sitenizde bir sertifika yoksa, bazı tarayıcılar bunu “güvensiz” olarak etiketleyebilir. Sitenizde SSL sertifikası varsa müşterileriniz size daha fazla güven duyacak ve sizden daha rahat alışveriş yapacaktır.

SEO Avantajı: Sitenize SSL sertifikasının kurulmasının bir diğer avantajı da sitenizin sıralamada alacağı iyileştirmedir. Bir SSL sertifikası bulunan site, daha sertifikası bulunmayan rakiplerine göre daha ön sıralarda yer alır.

I) ETBİS Nedir?

11 Ağustos tarihinde resmî gazetede yayınlanmasının ardından yürürlüğe giren “ETBİS (Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi) ve Bildirim Yükümlülükleri Hakkında Tebliğ” uygulamaya 1 Aralık 2017 tarihinden itibaren başlanmıştır. Sadece internet üzerinden hizmet ve mal satışına yönelik sözleşme yapılmasını ve sipariş verilmesini sağlayan aracı hizmet ve hizmet sağlayıcılarını kapsar. Bu tebliğ ile bütün e-ticaret firmalarının kayıt yaptırması zorunlu hale gelmiştir.

İ) Siteye Müşteri Çekmek İçin Ne Yapmalısınız?

e-ticaret sitelerinin en büyük problemlerinden bir tanesi siteye trafik çekememektir. Sitenizin trafiği yoksa aslında sizde yoksunuz sayılır. Trafik olmadan satış olmaz. Daha kötüsü nerede eksik olduğunuzu ve yapmanız gereken inovasyonların farkına varamazsınız.

Sitenizde trafik oluşturmak için Google Adwords kullanmalısınız. AdWords programı, işletmelere reklam için bir bütçe belirleme ve yalnızca insanlar reklamları tıkladığında ödeme yapma imkanı sağlar.

Oluşturduğunuz içerikleri sosyal medya kanallarında kullanmalısınız.( twitter reklamları, facebook reklamları, linkedin reklamları, instagram reklamları)

E posta pazarlaması güçlü bir araç olabilir ve orta derecede başarılı bir e-posta patlaması bile trafikte önemli bir artışa neden olabilir. E posta pazarlamasını kullanmalısınız.

Görüntü dosyalarının boyutlarını, sayfa yapısını ve üçüncü taraf eklentilerinin işlevselliğini içeren sayfalarınızın teknik olarak optimize edilmesini sağlamak.

Web sitenizin tasarımı göze çarpmalıdır. İnsanların beğendiği bir sitede kalma süresi de artacağı için tasarıma önem vermelisiniz. Sitenizde geçirilen her dakika sizin için kazanç olacaktır.

J) E-Ticaret Sitesi Dijital Pazarlama Açısından Ne Yapmalı?

1) Öncelikle şu unutulmamalıdır; dijitalde var olmak istiyorsanız sitenizin iyi tasarlanmış olması gerekiyor. Bunu dış görünüş olarak değerlendirebilirsiniz. İnsanlar dıştan kötü duran yerlerde durmayı sevmiyorlar. Oralardan kaçıp gidiyorlar. Yani siz bu nedenle müşteri kaybetmiş oluyorsunuz. Bunun için öncelikle web sitenizin tasarımı iyi olması gerekiyor.

2) PPC reklam türünü kullanmalısınız. PPC, reklamverenin bir ziyaretçinin reklamını her tıkladığında ödemesini yaptığı çevrimiçi reklamcılık için bir ödeme yöntemidir

Arama Motoru Pazarlaması (SEM): Arama motoruna yazdığınız bir anahtar kelimeyle karşınıza gelen reklamlardır.

Görüntülü Reklamcılık: Bunlar diğer web sitelerine yerleştirilen sizin reklamlarınızı gösteren afişlerdir.

Sosyal Medya Reklamcılığı: Sosyal medya platformlarında tüketicilere sunulan reklamlardır. Daha çok Facebook ve Youtube’da kullanılır.

Yeniden Hedefleme Reklamcılığı (Remarketing): Web sitenizi ziyaret eden kişilere, sitenizden çıktıktan sonra başka yerlerde de karşılaştıran reklamdır. Markanızı hatırlatma açısından kullanılır.

Affiliate Marketing: Birinin küçük bir ödeme karşılığında ürünlerinizi önerdiği durumdur.

Gerekli ölçümleri yaptıktan sonra bu yapılan çalışmalardan ne derece verim aldığınızı ölçmelisiniz. Bu ölçümleme size neyi nerde yanlış veya doğru yaptığınızı gösterecektir. Ölçümleme için Analytics ve benzeri ölçüm – analiz araçlarını kullanabilirsiniz.

3) İçerik pazarlaması yapmalısınız. İçerik pazarlaması sitenize en ucuz şekilde en yoğun müşteri çekmenin yoludur. Ayrıca arama sıralamasında üst sıralarda yer almak için vazgeçilmez koşullardan bir tanesi yine içerik pazarlamasıdır. Hedeflerinizi, temel mesajlarınızı ve müşterinizin ihtiyaç ve davranışlarını dikkate alan bir içerik stratejisine sahip olmak önemlidir. İçeriklerinizi müşterilerinizi düşünerek yani onlarla empati yaparak hazırlamalısınız.

İçerik pazarlamasıyla birlikte sitenize ücretsiz trafik sağlarsınız. Bu sayede sitenize gelen ziyaretçilerin bir kısmı müşteri haline dönecektir. İçerik pazarlaması doğru yapıldığı zaman sizi uzaya bile çıkarabilir. Yeni müşterileri web sitenize çekmek konusunda niyetiniz varsa, kesinlikle içerik pazarlamasını yapmalısınız.

4) Sosyal medya hesaplarınızın aktif olması gerekiyor. Sosyal medya üzerinden müşterilerinizle buluşmanız, onları bilgilendirmeniz, ilişki kurmanız müşterileriniz için bir vızıltı yaratır. Sosyal medya size ek bir avantaj olarak, insanların hakkınızda neler söylediğini göz önünde bulundurmanıza yardımcı olur, böylece marka imajınızı yönetebilirsiniz. İnsanların ihtiyaçlarını karşılamak için sağlayabileceğiniz yeni ürünler ve hizmetler için harika fikirler bile verebilir.

K) Performans Ölçümlemesi

Mağazanızın tamamen kurulduğunu varsayalım. Burada artık yapmanız gereken pazarlama faaliyetleriniz sonrasında sitenizin aldığı trafik satışlarınızın ölçümlenmesidir. Genellikle platformunuzun raporlarına bakarak ve Google Analytics aracılığıyla ulaşmak istediğiniz verileri elde edebilirsiniz.

Site Trafiği

Günlük, haftalık, aylık olarak yapacağınız ölçümlemeler daha akıllıca iş kararları almanızı sağlayacaktır. Örneğin insanların sitenize nereden, nasıl ulaştığını bilmek nereye daha çok yatırım yapacağınızı size söyleyecektir. Ziyaretçilerinizin çoğunun size sosyal medya üzerinden ulaştığını varsayalım. Bu bilgi size, sosyal medyaya daha fazla yatırım yapmanız gerektiğini söylüyor.

Ya da elde ettiğiniz veriler size ziyaretçilerinizin konumlarını da bildirecektir. Bu da size yapacağınız kampanyaların sadece belli bölgelerdeki insanlara ya da ülke olarak değerlendirirsek sadece o ülkenin insanlarına, o ülkenin para birimiyle iletişim sağlamanız gerektiği bilgisini verecektir.

Dönüşüm Oranı

Dönüşüm oranı size ziyaretçilerinizin ürünlerinizi alıp almadığını gösterir. Dönüşüm oranınız düşükse sitenizde bir çok problem olabilir. Düşük bir dönüşüm oranı size şu izlenimi vermelidir: Herkes mağazanızın önünden geçip bakmayı seviyor ama almayı sevmiyor. Eğer ki dönüşüm oranınız düşük ise yanlış kitleyi seçiyor olabilirsiniz. Sitenizin kullanılabilirliğinde sorun olabilir. Siteniz çok yavaş ya da kullanıcı dostu olmayabilir.

Yani düşük bir dönüşüm oranına sahipseniz bunun nedeni bulmaya çalışıp dönüşüm oranınızı artırmalısınız.

Edinme Başına Maliyet

Edinme başına maliyet (EBM), size dönüşüm getirmeye yarayan, yani müşteri kazanmak için ne kadar harcama yaptığınızı size söyleyen teklif verme yöntemidir. Edinme başına maliyet toplam kampanya maliyetinin dönüşümlere bölünmesiyle ortaya çıkar. Edinme başına maliyet pazarlama çalışmalarınızın etkinliğine ölçümler. Bütçenizi şekillendirmenize yardımcı olur.

Ortalama Sipariş Değeri

Ortalama sipariş değeri, müşterinizin harcamaları ve davranışları hakkında fikir verebilir. Ortalama sipariş değeri elde edilen toplam cironun sipariş miktarına bölünmesi ile hesaplanır. Ortalama sipariş değeri tam olarak amacı şu şekildedir: Ne kadar çok satış, o kadar çok ciro, ne kadar çok ciro, o kadar çok kardır.

#BONUS

e-ticarette Başarı Nasıl Yakalanır? 

Yukarıda anlatılanların bir özeti olarak toparlamak gerekirse e-ticaret sitenizde başarılı olmak için şu adımları izlemeniz gerekiyor.

1) Acele Etmeyin

e-ticaret işinde başarısız olanların ortak noktalarında bir tanesi acele etmektir. Bütün planlamanızı yaptıktan sonra hareket geçmelisiniz. Web sitenizi kurduktan sonra elinizdeki şansı iyi değerlendirmelisiniz. İçerik pazarlaması, SEO, sosyal medya, ücretli reklamcılık çalışmalarını başlatmadan çok fazla ön plana çıkmamalısınız.

2) Müşteri Odaklı Olun

e-ticaret işletmelerin en büyük eksikliği, bir karar vermeden önce, müşterilerin dokunma, hissetme, koklama ve ürünlere ulaşmalarına izin verememesidir. Bu problemin çözümünü siz bulamayacağınız için müşterilerinize başka güzelliklerde bulunmalısınız. Örneğin ödeme işlemlerini kolaylaştırarak müşterinize bir katkıda bulunabilirsiniz.

3) Test Edin

e-ticaret işinizi kurduktan sonra, her şeyi test edin. Müşterinizle empati yaparak, müşteri gibi düşünmeye çalışın. Ve her şeye A/B test uygulayın. Bunu yaparak işinizle alakalı en doğru kararlara ve sonuçlara ulaşacağınızdan emin olabilirsiniz.

4) Mobil Olun

Günümüzün mobile kaydığı aşikar. Mobile önem verin. Daha önce de söylediğim gibi akıllı telefon bağımlılığı o kadar güçlü ki, insanların % 82’si sabah uyandıktan bir saat sonra cihazlarını kontrol ediyor ve % 73’ü telefonuyla birlikte yatağının yanında uyuduğunu söylüyor. Hepsinden daha önemlisi ise şu; internet kullanıcılarının % 80’inin akıllı telefona sahip olmasından ötürü bir çok çevrimiçi alışveriş mobilden gerçekleştiriliyor.

5) Sosyal Olun

Dijital dünyanın bu kadar içinde olup aynı zamanda sosyal medyada olmamak çılgınlık olur. Sosyal medya işinizin kalbidir. Kalbinizin sağlıklı bir şekilde atması için sosyal medyada var olup marka imajınızı müşterilerinize benimsetmeniz gerekir.

6) Bilgi Toplayın

Müşterilerinizin bilgilerinin sizde olması çok önemli. Data driven işleyiş ile yeni satışlar gerçekleştirmeniz daha kolay olacak ve müşterileriniz avucunuzun içinde kalacak.

7) SEO’nun Zirvesine Tırmanın

e-ticaret sektörü büyümeye devam ettikçe, sektörde giderek daha fazla işletme yer alacak. Bu kalabalıklaşan düzen içerisinde SEO’nun zirvesinde yer almak sizi diğer rakiplerinizden ayrıştıracak ve öne çıkaracak. SEO’nun zirvesine tırmanmak bu yüzden her zamankinden daha değerli olacak.

8) Ayak Uydurun

Gelişen ve değişen dünyaya ayak uydurmak zorundasınız. Trendler, müşteri zevkleri, teknoloji zamanla değişecektir. Bu denli değişen bir pazarda, olduğunuz yerde sayarsanız yok olmaya mahkum olacaksınız. Değişen ve gelişen düzene ayak uyduranlar ayakta kalanlar olacak.