E-Ticaret Blogu

Dijital Pazarlama

KPI Nedir ve Faydaları Nelerdir?

KPI Nedir ve Faydaları Nelerdir?

Bu makalemizde KPI nedir, KPI örnekleri, KPI açılımı gibi konular üzerinde duracağız. Öyleyse hemen KPI nedir? sorusuna cevap vermeye başlayalım.

Anahtar Performans Göstergesi (KPI) Nedir?

KPI kelimesinin açılımı Key Performance Indicators şeklindedir. Türkçe anlam olarak da anahtar performans göstergesi anlamına gelmektedir. Bütün işletmelerin kendi amaçları doğrultusunda bulundukları pazar içerisinde sağlam bir yer elde edebilmek adına birtakım hedefleri bulunmaktadır. KPI, işletmelerin belirledikleri hedeflere göre anlık bulunduğu durumu değerlendirir. Aslında firmaların o zaman ki performansını ölçümler. Firmanızın içerisinde neyin daha önemli olup olmadığını anlayabilmek adına KPI kullanımını oldukça fazla önem taşımaktadır. Firmanın içerisinde yer alan her departmanın hedefleri farklı olacağı için her departmana özel farklı KPI’ların belirlenmesi gerekmektedir.

Anahtar Performans Göstergesi (KPI) Nedir?
Anahtar Performans Göstergesi (KPI) Nedir?

Konuyu en basit şekilde anlatmak gerekirse, bir firmanın bir departmanının hedefinin, kar oranını artırmak olduğunu düşünelim. Ardından bir aracın hız göstergesini düşünün. Bu aracın hız göstergesindeki maksimum noktası, firmanızın hedefi ise, ibre ise bizim performans göstergemiz olmaktadır. Firmanın o departmanının yaptığı çalışma sonrasında ibre belirlenen hedefe doğru yakınlaşıyor mu yoksa uzaklaşıyor mu? Bu ölçümün yapılmasına yapılması KPI (anahtar performans göstergesi) denmektedir.

KPI Nasıl Belirlenir?

KPI’ları daha iyi kavrayabilmek adına, KPI’ları kullanmak ve işin içerisinde yer almak gerekir.

KPI Nasıl Belirlenir?
KPI Nasıl Belirlenir?

Öncelikli olarak yöneticinin kendisine sorması gereken bazı sorular bulunmaktadır.
Bu sorular şu şekildedir;

  • Belirlenen hedef firmanın çalışma alanıyla ne derece alakalı?
  • Belirlenen hedef firmaya özel olarak mı belirlendi?
  • Belirlenen hedef firma için gerçekten ulaşılabilir bir hedef mi?
  • Belirlenen hedefe firma ne kadar zaman içerisinde ulaşabilir?
  • Hedefe ulaşılabilmesi adına geçen süreç ölçümlenebilir düzeyde mi?

Yöneticinin kendisine bu soruları sormasının sebebi, firma içerisinde yapılan işin belirlenen KPI’larla ne kadar alakalı olduğu belirleyebilmek içindir. Konuyu örneklemek gerekirse, işe başlanmadan önce yıllık olarak bir kar hedefinin belirlendiğini düşünelim. Yıl sonuna ulaşıldığında da elde edilen karın belirlenen KPI’ların üzerinde olduğunu varsayalım. Yıl sonunda değerlendirme yapılırken, sene başlarken belirlenen KPI’lar düşük mü tutuldu yoksa ekstrem olaylar mı yaşandı gibi soruların sorulması ve yanıtların alınması gerekir.

Performans belirlenebilecek  konular şu şekildedir;

  • Firmanın yıllık gelir artışı
  • Yeni elde edilen müşteri sayısı
  • Kesintisiz hizmet süresi
  • Tahsilat yapılacak olan ödemeler
  • Arıza ve çözüm süresi
  • Elde tutulan müşteri sayısı

Örnek olarak belirlenen KPI’ların firma içerisindeki performans ölçümlemelerini doğru bir şekilde gerçekleştirdiğinizde işletme hedeflerinize daha kolay ulaşacağınızdan emin olabilirsiniz.

KPI Kullanımı

KPI kullanımı herkesin gerçekleştireceği bir şey değildir. Belirlenen KPI hedefleri sonrasında elde edilen sonuçların doğru bir şekilde hesaplanması ve hedeflerin doğru bir şekilde koyulması için bu konuda uzman olan bir kişiyle çalışılması gerekmektedir. KPI, hesaplaması yapılabilmesi için yatırımın değerlerinin kesin olması ve dönüşüm işleminde elde edilen verilerin doğru bir şekilde ölçülmesi gerekmektedir. Tersi bir durumda elde ettiğiniz sonuçlar size yanıltacaktır. Sonuçların dikkatli bir şekilde incelenmesi ve doğruluğunun doğrulanması elzem bir konudur. Ama her şeyden önce şunun araştırmasını yapmanız gerekmektedir; yatırımınız ve dönüşümünüz gerçekten ölçülebilir mi? İlk olarak bunun araştırmasını yapmanız gerekmektedir.

KPI Örnek Kullanım Türleri

Bazı KPI örnekleri şu şekildedir;

Müşteri İlişkileri İçin KPI Örnekleri

  • Müşterilerinizin memnuniyet oranı
  • Müşterilerinizin şikayet oranı
  • Müşteri sadakati

Satış KPI Örnekleri

  • Satış raporu
  • Ziyaret raporu
  • Tahsilat raporu
  • Yeni müşteri oranı

İnsan Kaynakları KPI Örnekleri

  • Çalışan sirkülasyonunun oranı
  • Firmada çalışan kişilerin memnuniyet oranı
  • Çalışan kişi başına düşen eğitim saati

 

Write a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.