Niş Pazarlama Nedir? Nasıl Yapılır? Niş Ürün Pazarlama Teknikleri Neler?

Niş Pazarlama Nedir?

Niş Pazarlama Nedir?

Niş Pazarlama Nedir?

Niş pazarlama, küçük bir tüketici grubunun ihtiyaçlarını ve isteklerini daha iyi bir şekilde karşılamak gayesiyle ortaya çıkarılan dar kapsamlı bir pazarlama stratejisi olarak tanımlanabilir. Niş pazarlama, kimsenin aklına gelmemiş ve farkına varılmamış ürünlerin üretimini ve pazarlanmasını kapsar. Aslında daha net bir ifadeyle az sayıda kişinin çok fazla sevdiği ürünlerin boşluğunu niş pazarlama dolduruyor diyebiliriz. Niş pazarlama genelde küçük ve orta ölçekli işletmelerin uyguladığı bir strateji olarak görünse de aslında büyük şirketlerin de uyguladığı bir pazarlama stratejisidir. Büyük işletmelerinde içerisinde bulunduğu uzmanlaştığı bazı niş pazarlar ve ürün grupları vardır.

Son olarak niş pazar hakkında şunu da belirtmeliyiz ki niş pazar şirketin sahip olduğu imkan ve gücün pazar ihtiyaçlarını maksimum verim ve minimum maliyetle karşılayabildiği pazardır.

Pazarlama dünyasında her zaman büyük kitlelere hitap etmek istediğiniz sonuçları getirmez. Bazen ufak tüketici gruplarının ihtiyaçlarını çözerek kitle üretimin ötesine geçebilirsiniz.

Pazarlama denilince akla her zaman büyük kitlelere hitap eden ürünler geliştirmek geliyor. Kitlesel üretim çılgınlığının tavan yaptığı bir çağda yaşıyoruz. Herkes milyonlara hitap eden bir ürünün arkasındaki olmak ister. Oysa pazarlama dünyasında kitlesel satıştan daha etkin olan özel bir bölüm var. Niş ürünler temel olarak pazarlama derslerinde ‘solaklara özel ürün satmak’ gibi örneklerle anlatılır.

Ufak ya da özel bir kitleyi hedefleyen bu ürünler yine özel ihtiyaçları karşıladıkları için her zaman talep görürler. Eskiden niş bir ürün yaratmak daha zordu. Hedef kitlenizi tanımanız ve araştırmanız gerekiyordu. Dünyadaki milyarlarca insan ve yerel sorunlar düşünülünce bu gerekli bilgilere ulaşmak uzun araştırmalar gerekiyordu.

E-Ticaret ve İnternet’in altın çağını yaşadığı günümüzde niş pazarlama teknikleri düşündüğünüzden daha kolay. Niş bir ürün üretip insanlara İnternet’in gücü sayesinde kolayca ulaşabilirsiniz.

Niş Pazarlama Nasıl Yapılır?

Peki, niş pazarlama nasıl yapılır? Bu konunun incelikleri nelerdir?
Eminim bu soruları düşünmeye başladınız. O zaman size niş pazarlamanın nasıl yapıldığını madde madde anlatmaya başlayalım.

Doğru Ürünü Belirlemek

Niş ürün denilince akla genelde sağlık ya da ufak grupların ihtiyaçları gelir. Oysa ki son yıllarda niş bir kitle olan çizgi roman ve oyun severlere hitap eden büyük pazarlama kampanyaları başladı. Normalde çizgi roman seven bir tüketici belirli yaşı geçtikten sonra hayranı olduğu karaktere ait ürünleri kolayca bulamazdı. Oyuncaklar ufak çocukları hedefler koleksiyonculuk tutkusu olan büyükler için ürünler azdı.

Bu kitlenin varlığını fark eden markalar çizgi roma ve oyun seven kitleye hitap eden ürünlerin sayısını artırdı. Aşırı detaylı ve koleksiyon değeri yüksek heykeller, kıyafetler vb şeyler derken niş olan bu kitle, toplu üretimin bir parçası haline geldi. Kısacası niş bir pazarlama kampanyasını sadece yüzdelik dilimi ufak bir gruba yönetmek zorunda değilsiniz.

Tüketiciyi Dinleyin

Sosyal medya, E-Ticaret siteleri ve arama motorları sonuçları kusursuz niş ürünler yaratacak bilgilerle dolu. Sırf kendi platformunuza gelen şikayet ve yorumları takip ederek bile kitlenin ihtiyacını karşılayabilirsiniz. Sosyal medya sayesinde insanlar taleplerini belirtmek konusunda çok cüretkar olmaya başladılar. Bunu bazen espriyle bazen öfkeli şekilde yapıyorlar.

Arama motorlarının trend bölümlerinde yine insanların en çok aradığı ürünleri görebilirsiniz. Tüketiciyi dinlemek niş ürüne giden yolda büyük öneme sahip.

Artı Ve Eksileri Değerlendirin

Geliştirilen her niş ürünün tüketicinin hoşuna gideceğini düşünmeyin. Ürünün tasarım ve pazarlama aşamasında kendinize sormanız gereken bazı sorular var. Bunlar:

Ürün hangi özel sorunları çözüyor?

  • Piyasadaki diğer ürünlere göre hangi artılarımız olmalı?
  • Tasarım ve pazarlama ekibi hangi özel kitlenin sorunlarını çözmek istiyor?
  • Sürekli kullanıma uygun mu?

Piyasada tek kullanımlık bir sürü niş ürün olduğunu unutmayın. Örneğin limon sıkma aletlerini herkes bir kez almış, bir sorunu çözerken el yıkamaktan daha fazla temizlik uğraşı gerektirdiği için çoğu tüketici ürünü kullanmaktan vazgeçmiştir. Örneğin oyuncuların uzun süre dikkatlerini toplaması için geliştirilen özel gözlükler, sağlık açısından uygun olsa da fiyat olarak çok üst düzey kitleye hitap ettiği için amacına ulaşamamış başka bir niş ürün oldu.

Kısacası ürünü tasarlarken ve piyasaya sürerken hedef kitlenize yakın olun. onların ihtiyaçlarını değerlendirin. Mevcut ürün ve yöntemlerin yerine geçebilecek kadar pratik olmayı hedefleyin.

Kitleyle Doğru İletişim

Hitap etmeye çalıştığınız kitlenin içinde olmak ve onların görüşlerini almak başarıya giden yolda en önemli adımdır. Örneğin veganları hedefleyen ürünler üzerinde çalışıyorsunuz ama ekibiniz toplantılarını mangal ile şenlendirmeyi seviyor. Sizce hedef kitleye ne kadar ulaşabilirsiniz? Solak ürünü tasarlıyorsunuz ama ekibinizde hiç solak olmadığı gibi ürünü de hep sağ elini kullanan insanlar test etti.

Belirlediğiniz kitleyle yakın olarak onların size yol gösterici olmasını sağlamalısınız.

Test Edin Gerekirse Yıkıp Tekrar Yapın

Hedef kitlenin özel ihtiyaçlarını karşıladığınız için, bu ürünün bir anda yok satacağını düşünmeyin. Önceki maddelerde üstünde durduğumuz bir konu var. Gerçekten işe yarayan ve seleflerin tahtını almaya uygun bir ürün tasarlamalısınız. Bunun içinde hedef kitleyle uzun süren test aşamaları yapmanız çok önemli.

Hedef kitlenizin ortalamasına sahip insanlarla test aşamasını yürütün. Ekonomik durumu güçlü olanlar genel pazar için sizi yanıltabilir. Yine aynı şekilde ekonomik durumu zayıf olan kişiler ise ürünün potansiyelinin altında fiyatlandırılmasını sağlayabilir.

Hedef kitle ile yapılan testler sonucunda ortaya çıkan eksiklikler sizi yıldırmasın. Bir çok niş ürün bu eksiklikleri görmezden geldiği için başarısız oluyor. Bir ömür boyu sadık müşteri kitlesi oluşturmak için o ürünün yıkıp tekrar yapmaktan çekinmeyin.